|
|
(114 mellemliggende versioner af 5 andre brugere ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| [[Fil:Baronen1.jpg|thumb|right|400px|Baron Manfred von Richthofen alias Den Røde Baron, foran sit yndlingsfly, Die Muttifokker.]] | | [[Fil:Baronen1.jpg|thumb|right|400px|Baron Manfred von Richthofen alias Den Røde Baron, foran sit yndlingsfly, Die Muttifokker.]] |
| '''Baron Manfred Freiherr von Richthofen''' blev født den [[2. maj]] 1892, nøjagtig 9 måneder efter hans fader, Hubert, havde lagt sig i bagenden af moder Theresa og fyret en fuldtræffer af. Han døde den [[21. april]] [[1918]] uden at være kommet til bevidsthed. | | '''Baron Manfred Freiherr von Richthofen''' blev født den [[2. maj]] [[1892]], nøjagtig 9 måneder efter hans fader, Hubert, havde lagt sig i bagenden af moder Theresa og fyret en fuldtræffer af. Han døde den [[21. april]] [[1918]] af et geværskud i kroppen<ref>Ja, hvis bare han var blevet ramt uden for kroppen, så havde han såmænd levet i dag.</ref>. |
|
| |
|
| Lille Manfred blev kendt i løbet af [[første verdenskrig]] som '''Den Røde Baron''', jagerpiloten der skød hele 80 fly ned, heraf flere fjendtlige. Hans flyvemaskine blev kendt som ''Den Røde Fokker'', venligst doneret af hans kære Frau moder, hvorfor han selv kærligt kaldte den "min egen lille Muttifokker". | | Lille Manfred blev kendt i løbet af [[første verdenskrig]] som '''Den Røde Baron''', jagerpiloten der skød hele 80 fly ned, heraf flere fjendtlige. Hans flyvemaskine blev kendt som ''Den Røde Fokker'', venligst doneret af hans kære Frau moder, hvorfor han selv kærligt kaldte den "min egen lille Muttifokker". |
Linje 11: |
Linje 11: |
| Manfred startede sin egentlige militærkarriere i [[maj]] [[1915]], hvor han kom med i det lette kavalleri. Han måtte snart sande, at han ikke var skabt til skamridning hele dagen og bad om at blive overflyttet til noget, der gjorde mindre ondt i [[mås]]en. | | Manfred startede sin egentlige militærkarriere i [[maj]] [[1915]], hvor han kom med i det lette kavalleri. Han måtte snart sande, at han ikke var skabt til skamridning hele dagen og bad om at blive overflyttet til noget, der gjorde mindre ondt i [[mås]]en. |
|
| |
|
| Hans ønske blev opfyldt, og snart sad den unge Manfred på sin fugleudkigspost i Norfüssen-Sondernalpern og spejdede efter svaneflokke og rødspættede finkemejser. Var tjansen ikke spændende, så gav den dog mulighed for at Manfred fik rettet blikket mod himlen, når hovedet blev lagt tilbage med kikkerten for [[øje]]t eller en god tysk flaskeøl for munden. Og her så Manfred sin fremtid: Oppe i skyerne, ude i det [[blå]]. Han kneppede tine von charlottenfelt og fik to børn, Elin og Birgit. Den røde baron var altid rød i hovedet, fordi han knaldede så mange damer, og blev pinligt berørt over det hver gang nogen spurgte ind til det. Derfra har han fået sit navn.han Han kneppede Magnus strøm mortensen, og derefter blev han bøsse. | | Hans ønske blev opfyldt, og snart sad den unge Manfred på sin fugleudkigspost i Norfüssen-Sondernalpern og spejdede efter svaneflokke og rødspættede finkemejser. Var tjansen ikke spændende, så gav den dog mulighed for at Manfred fik rettet blikket mod himlen, når hovedet blev lagt tilbage med kikkerten for [[øje]]t eller en god tysk flaskeøl for munden. Og her så Manfred sin fremtid: Oppe i skyerne, ude i det [[blå]]. |
|
| |
|
| =Flyveresset= | | =Flyveresset= |
| I 1916 mødte Manfred den tyske pilot [[Lee Harvey Oswald|Oswald Boelcke]], der blærede sig med hvor mange flyvebåde han havde skudt ned. Manfred blev overført til Oswalds jagereskadrille, hvor han straks udmærkede sig ved at indføre toldfrit salg om bord<ref>Vi skal dog huske, at dette foregik i flyvningens barndom, hvor der ingen securityfolk var til at bestemme, at man ikke måtte tage sin åbnede tandpastatube med i håndbagagen. Eller granater og maskingeværer for den sags skyld.</ref>. | | I [[1916]] mødte Manfred den tyske pilot [[Lee Harvey Oswald|Oswald Boelcke]], der blærede sig med hvor mange flyvebåde han havde skudt ned. Manfred blev overført til Oswalds jagereskadrille, hvor han straks udmærkede sig ved at indføre toldfrit salg om bord<ref>Vi skal dog huske, at dette foregik i flyvningens barndom, hvor der ingen securityfolk var til at bestemme, at man ikke måtte tage sin åbnede tandpastatube med i håndbagagen. Eller granater og maskingeværer for den sags skyld.</ref>. |
|
| |
|
| Selv om den uerfarne Manfred crashlandede sit første fly, så det måtte have udskiftet haleror og venstre forhjul, så Oswald Boelcke store muligheder i knægten og lod ham fortsætte. | | Selv om den uerfarne Manfred crashlandede sit første fly, så det måtte have udskiftet haleror og venstre forhjul, så Oswald Boelcke store muligheder i knægten og lod ham fortsætte. |
Linje 20: |
Linje 20: |
| {{Citat1|Lad dog barnet! Lad dog baaaaaaaaarnet!|Oswald Boelcke}} | | {{Citat1|Lad dog barnet! Lad dog baaaaaaaaarnet!|Oswald Boelcke}} |
|
| |
|
| Den [[17. september]] [[1916]] kunne Manfred notere sig sin første nedskydning, et britisk tosæders bordbombefly, der kurede på [[røv]] og albuer ind over landsbyen [[Løjt|Villers Plouich]] i [[Frankrig]], hvor den landede i udstillingsvinduet i baguettebutikken, så briterne kunne se, hvordan man laver et ordentligt franskbrød<ref>Heldigvis overlevede besætningen bestående af piloten [[John Barry]] og navigatør/stewardesse [[Kira Eggers|Kira Goodlook]], der siden åbnede en baguetteforretning i Birmingham. Desværre gik shoppen neden om og hjem, da briterne ikke anede hvordan de skulle holde baguetten, når de i forvejen havde en mappe i den ene hånd og en paraply i den anden. I dag er forretningen lavet om til et herberg for følelsesløse.</ref>. | | Den [[17. september]] [[1916]] kunne Manfred notere sig sin første nedskydning, et britisk tosæders bordbombefly, der kurede på [[røv]] og albuer ind over landsbyen [[Løjt|Villers Plouich]] i [[Frankrig]], hvor den landede i udstillingsvinduet i baguettebutikken, så briterne kunne se, hvordan man laver et ordentligt franskbrød<ref>Heldigvis overlevede besætningen bestående af piloten [[John Barry]] og navigatør/stewardesse [[Kira Eggers|Kira Goodlook]], der siden åbnede en baguetteforretning i Birmingham. Desværre gik shoppen neden om og hjem, da briterne ikke anede hvordan de skulle holde baguetten, når de i forvejen havde en mappe i den ene hånd og en [[paraply]] i den anden. I dag er forretningen lavet om til et herberg for følelsesløse.</ref>. |
|
| |
|
| Snart var Manfreds røde Muttifokker så kendt og frygtet blandt de allierede piloter og [[SAS]]-personale i almindelighed, at han fik sit berømte tilnavn. Men ak, lykken varer [[ikke]] evigt. | | Snart var Manfreds røde Muttifokker så kendt og frygtet blandt de allierede piloter og [[SAS]]-personale i almindelighed, at han fik sit berømte tilnavn. Men ak, lykken varer [[ikke]] evigt. |
|
| |
|
| [[Fil:Baronen2.gif|thumb|200|right|En kunstners lidt frie fortolkning af, hvordan Roy Brown forsøger at tage den røde baron bagfra. <small>''Venligst stillet til rådighed af Johannes Larsen Museet.''<ref>Med det forbehold, at billedet ikke bringes på internettet. Vi beklager.</ref></small>]] | | [[Fil:Baronen2.gif|thumb|200|right|En kunstners lidt frie fortolkning af, hvordan Roy Brown forsøger at tage den røde baron bagfra. <small>''Venligst stillet til rådighed af Johannes Larsen Museet.''<ref>Med det forbehold, at billedet ikke bringes på internettet. Vi beklager.</ref></small>]] |
|
| |
| =Ach, du Lieber!= | | =Ach, du Lieber!= |
| Efter at have skudt yderligere 79 fly ned<ref>Og vundet en [[bamse]] i Damhustivoliet.</ref> gerådede baronen i vanskeligheder. Han havde lagt sig i måsen på løjtnant Wilfrid May og havde tænkt sig at give ham et grundigt skud for boven. Men ak, bag ham lå canadieren Roy Brown, der pletskød efter Manfred uden dog at ramme. | | Efter at have skudt yderligere 79 fly ned<ref>Og vundet en [[bamse]] i Damhustivoliet.</ref> gerådede baronen i vanskeligheder. Han havde lagt sig i måsen på løjtnant Wilfrid May og havde tænkt sig at give ham et grundigt skud for boven. Men ak, bag ham lå canadieren Roy Brown, der pletskød efter Manfred uden dog at ramme. |
Baron Manfred Freiherr von Richthofen blev født den 2. maj 1892, nøjagtig 9 måneder efter hans fader, Hubert, havde lagt sig i bagenden af moder Theresa og fyret en fuldtræffer af. Han døde den 21. april 1918 af et geværskud i kroppen[1].
Lille Manfred blev kendt i løbet af første verdenskrig som Den Røde Baron, jagerpiloten der skød hele 80 fly ned, heraf flere fjendtlige. Hans flyvemaskine blev kendt som Den Røde Fokker, venligst doneret af hans kære Frau moder, hvorfor han selv kærligt kaldte den "min egen lille Muttifokker".
I dag er Den Røde Baron bedst kendt som en tegneseriehelt i Radiserne. Han blev i sin levetid tildelt Jernkorset af 1. klasse, hvilket var lidt uretfærdigt, da man med bestemt ved, at han havde gennemført 2. klasse i henhold til de danske inklusionsteknikker. Han har optrådt i adskillige film og børnebøger, såvel som i Cirkusrevyen 1978.
Den spæde begyndelse
Som dreng yndede Manfred at gå på jagt med sin storebroder, Helmuth Vilhelm, og sammen skød de krager, egern og naboens søde hest, inden turen kom til Helmuth Vilhelm, der fik skudt kuglerne af. Som straf blev Manfred smidt i hæren, men da var han også 11 år.
Manfred startede sin egentlige militærkarriere i maj 1915, hvor han kom med i det lette kavalleri. Han måtte snart sande, at han ikke var skabt til skamridning hele dagen og bad om at blive overflyttet til noget, der gjorde mindre ondt i måsen.
Hans ønske blev opfyldt, og snart sad den unge Manfred på sin fugleudkigspost i Norfüssen-Sondernalpern og spejdede efter svaneflokke og rødspættede finkemejser. Var tjansen ikke spændende, så gav den dog mulighed for at Manfred fik rettet blikket mod himlen, når hovedet blev lagt tilbage med kikkerten for øjet eller en god tysk flaskeøl for munden. Og her så Manfred sin fremtid: Oppe i skyerne, ude i det blå.
Flyveresset
I 1916 mødte Manfred den tyske pilot Oswald Boelcke, der blærede sig med hvor mange flyvebåde han havde skudt ned. Manfred blev overført til Oswalds jagereskadrille, hvor han straks udmærkede sig ved at indføre toldfrit salg om bord[2].
Selv om den uerfarne Manfred crashlandede sit første fly, så det måtte have udskiftet haleror og venstre forhjul, så Oswald Boelcke store muligheder i knægten og lod ham fortsætte.
Lad dog barnet! Lad dog baaaaaaaaarnet!
— Oswald Boelcke
Den 17. september 1916 kunne Manfred notere sig sin første nedskydning, et britisk tosæders bordbombefly, der kurede på røv og albuer ind over landsbyen Villers Plouich i Frankrig, hvor den landede i udstillingsvinduet i baguettebutikken, så briterne kunne se, hvordan man laver et ordentligt franskbrød[3].
Snart var Manfreds røde Muttifokker så kendt og frygtet blandt de allierede piloter og SAS-personale i almindelighed, at han fik sit berømte tilnavn. Men ak, lykken varer ikke evigt.
Ach, du Lieber!
Efter at have skudt yderligere 79 fly ned[5] gerådede baronen i vanskeligheder. Han havde lagt sig i måsen på løjtnant Wilfrid May og havde tænkt sig at give ham et grundigt skud for boven. Men ak, bag ham lå canadieren Roy Brown, der pletskød efter Manfred uden dog at ramme.
Manfred forsøgte at undvige ved at gå ned i lav højde, men derved blottede han sig for australske geværskytter på jorden. Vor kære baron blev skudt i siden og nødlandede i en høstak med udsigt til floden Somme og satte sig til at forbløde, stille og roligt, ikke alt det kissejaw som nutidens døende er udsat for.
Selv om den røde baron havde skudt på alt og alle, så var han alligevel så afholdt af sine fjender, at de gav ham en vaskeægte militærbegravelse med æressalut, krumsabel og sildesalat. Der blev tilsendt kranse og god-bedring-kort fra nær og fjern og snart var graven dænget til med visne blomster og røde herredametrusser.
Der må placeres et ansvar i denne sag!
Ude på sidelinjen begyndte Roy Brown at skændes med fodtusserne fra Australien om, hvem der egentlig havde skudt baronen. Roy Brown påstod, at det havde han, mens fodtusserne sjovt nok holdt på, at det havde de.
15 minutters berømmelse, det er alt jeg be'r om! Skal vi ikke bare sige, at det var mig?
— Roy Brown
Al den palaver blev for meget for Disney Discovery Channel, så man midt i den bedste sendetid og den store tv-pakke foretog en ballistisk kriminalundersøgelse, der viste at baronen slet ikke var blevet skudt, men stak sig på den berømte nål i høstakken. Ved en fejl var indslaget dog belagt med dåselatter, så der var ingen der tog det alvorligt.
Underskud
- ↑ Ja, hvis bare han var blevet ramt uden for kroppen, så havde han såmænd levet i dag.
- ↑ Vi skal dog huske, at dette foregik i flyvningens barndom, hvor der ingen securityfolk var til at bestemme, at man ikke måtte tage sin åbnede tandpastatube med i håndbagagen. Eller granater og maskingeværer for den sags skyld.
- ↑ Heldigvis overlevede besætningen bestående af piloten John Barry og navigatør/stewardesse Kira Goodlook, der siden åbnede en baguetteforretning i Birmingham. Desværre gik shoppen neden om og hjem, da briterne ikke anede hvordan de skulle holde baguetten, når de i forvejen havde en mappe i den ene hånd og en paraply i den anden. I dag er forretningen lavet om til et herberg for følelsesløse.
- ↑ Med det forbehold, at billedet ikke bringes på internettet. Vi beklager.
- ↑ Og vundet en bamse i Damhustivoliet.