|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| [[Fil:Odins Bro2.jpg|thumb|330px|Her ses broen være "på tværs". Husk chokolademadder til havnefogden hvis du vil være sikker på, at han gider åbne for dig.]] | | [[Fil:Odins Bro2.jpg|thumb|330px|Her ses broen være "på tværs". Husk chokolademadder til havnefogden i kontrolhuset hvis du vil være sikker på at komme over.]] |
| '''Odins Bro''' er det hidtil eneste vellykkede [[bro]]projekt<ref>Bemærk vi skriver "''Bro''-projekt". [[Stige-færgen]] længere opad kanalen er til stadighed den største succes på Nordfyn siden Bogense fik købstadsrettigheder i 1288.</ref> over [[Odense]] [[Havn|Kanal]]<ref>[[Undskyld]], skrev vi "kanal"? Vi mente selvfølgelig pisrende.</ref>. Det er en såkaldt "Svingom-bro", som drejer 90 grader hvis du har glemt sikkerhedsselen<ref>Sikkerheden kommer i første række på Odense Havn.</ref>. Er du stædig, og fortsætter med at køre selvom broen har drejet vejbanen væk, så skal der mange timers øvelse i [[GTA]]'s Stunt-Jumps til, for at du kommer tørdækket over på den anden side. Men det er altid tilladt at forsøge. Der er kun 200 [[meter]].
| |
|
| |
|
| Når broen ikke er peger den forkerte vej, så er der asfalt-forbindelse for [[bilist]]er, [[cyklist]]er, [[fodgænger]]e og [[dyr]]eliv mellem Odense NV og Odense NØ. Broforbindelsen blev ganske belejrligt en del af en ringvejs-forbindelse rundt om Odense, i samme sekvens som Odenses mest omdiskuterede - og raffikerede - gade blev lukket fordi der i fremtiden skal stå caféstole og QR-kodede informationstekster til japanske turister der ikke kan finde [[H. C. Andersen]]s hus. | | {{citat1|Det skal være en bro, hvor man enten sejler under eller kører over. Aldrig begge dele på samme tid! Det er sgu for simpelt!|Arkitekt}} |
| | |
| | '''Odins Bro''' er det hidtil eneste vellykkede broprojekt<ref>Bemærk vi skriver "''Bro''-projekt". [[Stige-færgen]] længere opad kanalen er til stadighed den største succes på Nordfyn siden Bogense fik købstadsrettigheder i 1288.</ref> over [[Odense]] [[Havn|Kanal]]<ref>[[Undskyld]], skrev vi "kanal"? Vi mente selvfølgelig pisrende.</ref>. Som udgangspunkt fungerer broen som en [[bro]], men da skibe ikke kan sejle under broen, så drejer kontrolchefen vejbanerne 90 grader hvis han spotter en båd. Så kan kaptajnen frit sejle ind i den intetsigende Odense Havn. Er du bilist og utålmodig når vejbanerne viger for sejlende fartøjer, så skal der mange timers øvelse i [[GTA]]'s Stunt-Jumps til, for at du kommer tørdækket over på den anden side. Men det er altid tilladt at forsøge. Der er kun [[200]] [[meter]]. |
| | |
| | Når broen ikke peger den [[forkert]]e vej, så er der asfalt-forbindelse for [[bilist]]er, [[cyklist]]er, [[fodgænger]]e<ref>[[Dansk Fodgænger Forbund]] har heftigt kritiseret de eventuelle vindstød som kan forekomme for sagesløse fodgængere.</ref> og [[dyr]]vildt mellem Odense NV og Odense NØ. Broforbindelsen blev ganske belejligt en del af en ringvejs-forbindelse rundt om Odense<ref>Odense er så lille en by, at den kun behøver én ringvej. Ligesom [[Slagelse]]. Og [[Hjørring]].</ref>, i samme sekvens som Odenses mest omdiskuterede - og trafikkerede - [[gade]] blev omdannet til byggerod. Lukningen skete fordi der i [[fremtiden]] skal stå caféstole og QR-kodede informationstekster i Odense midtby til [[japan]]ske [[turist]]er der ikke kan finde [[H. C. Andersen]]s hus. |
|
| |
|
| ==Historie== | | ==Historie== |
| Odins Bro blev - på trods af [[navn]]et - ikke bygget af [[Odin]]. Odin byggede heller ikke [[Odinstårnet]], ligesom han sikkert også var pænt ligeglad med bebyggelsen "[[Odense|Odensch]]" opført i hans navn. Alligevel mener odenseanerne - typisk diverse borgmestre og biskopper - at Odin og Odense har et nært tilhørsforhold til hinanden. Det er ikke tilfældet. Tværtimod hader Odin Odense<sup title="Kilde ikke nødvendig">[''[[Og så snakker vi ikke mere om det|Kilde ikke nødvendig]]'']</sup>. Men han er glad for at eje en bro. | | Odins Bro blev - på trods af [[navn]]et - ikke bygget af [[Odin]]. Odin byggede heller ikke [[Odinstårnet]], ligesom han sikkert også var pænt ligeglad med bebyggelsen "[[Odense|Odensch]]" opført i hans navn. Alligevel mener odenseanerne - typisk borgmestre og biskopper - at Odin og Odense har et nært tilhørsforhold til hinanden. Det er ikke tilfældet. Tværtimod hader Odin Odense<sup title="Kilde ikke nødvendig">[''[[Og så snakker vi ikke mere om det|Kilde ikke nødvendig]]'']</sup>. Men han er da glad for at eje en bro. |
|
| |
|
| {{supercitat1|Hvem er det der tramper på min bro?!|[[Odin]]}} | | {{supercitat1|Hvem er det der tramper på min bro?!|[[Odin]]}} |
| <small>Men hvem byggede så broen?</small> Det gjorde Odense Kommune som med [[økonomi]]sk hjælp af [[Staten]], [[Skat|SKAT]] og [[Dansk Gravhundeklub|Udbetaling Danmark]] fik lagt fundamentet til broen i [[2010]]<ref>Eller hvornår det nu var.</ref>. Broen stod færdig i [[2014]] og har været i brug lige siden<ref>Bortset fra når broen er ufarbar. Hvilket sker tit.</ref>. | | <small>Men hvem byggede så broen?</small> Det gjorde Odense Kommune som med [[økonomi]]sk hjælp fra [[Staten]], [[Skat|SKAT]] og [[Dansk Gravhundeklub|Udbetaling Danmark]] fik lagt fundamentet til broen i [[2010]]<ref>Eller hvornår det nu var.</ref>. Broen stod færdig i [[2014]] og har været i brug lige siden<ref>Bortset fra når broen er ufarbar. Hvilket sker tit.</ref>. |
|
| |
|
| [[Fil:Odins Bro1.jpg|thumb|left|330px|Odins Bro i nattetimerne. Her er der bedst mulighed for at komme over broen.]]
| |
| ==Regler og åbningstider== | | ==Regler og åbningstider== |
| Der er strænge krav for havnefogden på Odense Havn, når han skal administrere 10000 tons svingbar stålbro. | | [[Fil:Odins Bro1.jpg|thumb|330px|Odins Bro i nattetimerne. Her er der bedst mulighed for at komme over broen.]] |
| | Der er strenge krav for havnefogden på Odense Havn, når han skal administrere 10.000 tons svingbar stålbro. |
|
| |
|
| ===Broen er lukket når:=== | | ===Broen er lukket for bilister når:=== |
| * [[M/S Mærsk Mc-Kinney Møller]] kommer sejlende ind i havnen | | * [[M/S Mærsk Mc-Kinney Møller]] kommer sejlende ind i havnen |
| * [[Kongeskibet Dannebrog]] kommer sejlende ind i haven | | * [[Kongeskibet Dannebrog]] kommer sejlende ind i haven |
| * Robåde fra den lokale roklub kommer sejlende ind i havnen | | * Robåde fra den lokale roklub kommer sejlende ind i havnen |
| * Ænder kommer svømmende ind i havnen | | * Ænder og svaner kommer svømmende ind i havnen |
| | |
| | Det tager op til [[20]] minutter at åbne og lukke broen. Det vil sige at broen typisk er ufarbar for bilister halvdelen af [[døgn]]et. Der er bedst mulighed for bilister til at komme over ved midnatstimerne, når sømændene spiser aftensmad. |
| | |
| | ==Andre godkendte overfarter over Odense Kanal:== |
| | * [[Stige-færgen]] |
|
| |
|
| Det tager op til [[20]] minutter at åbne og lukke broen. Det vil sige at broen typisk holder lukket halvdelen af døgnet. Der er bedst mulighed for åben bro ved midnatstimerne, når sømændene spiser aftensmad.
| |
|
| |
|
| | {{Broer}} |
| ==Noter== | | ==Noter== |
| <references> | | <references> |
|
| |
|
| |
| [[Kategori:Broer i Danmark]]
| |
Det skal være en bro, hvor man enten sejler under eller kører over. Aldrig begge dele på samme tid! Det er sgu for simpelt!
— Arkitekt
Odins Bro er det hidtil eneste vellykkede broprojekt[1] over Odense Kanal[2]. Som udgangspunkt fungerer broen som en bro, men da skibe ikke kan sejle under broen, så drejer kontrolchefen vejbanerne 90 grader hvis han spotter en båd. Så kan kaptajnen frit sejle ind i den intetsigende Odense Havn. Er du bilist og utålmodig når vejbanerne viger for sejlende fartøjer, så skal der mange timers øvelse i Grand Theft Auto's Stunt-Jumps til, for at du kommer tørdækket over på den anden side. Men det er altid tilladt at forsøge. Der er kun 200 meter.
Når broen ikke peger den forkerte vej, så er der asfalt-forbindelse for bilister, cyklister, fodgængere[3] og dyrvildt mellem Odense NV og Odense NØ. Broforbindelsen blev ganske belejligt en del af en ringvejs-forbindelse rundt om Odense[4], i samme sekvens som Odenses mest omdiskuterede - og trafikkerede - gade blev omdannet til byggerod. Lukningen skete fordi der i fremtiden skal stå caféstole og QR-kodede informationstekster i Odense midtby til japanske turister der ikke kan finde H. C. Andersens hus.
Historie
Odins Bro blev - på trods af navnet - ikke bygget af Odin. Odin byggede heller ikke Odinstårnet, ligesom han sikkert også var pænt ligeglad med bebyggelsen "Odensch" opført i hans navn. Alligevel mener odenseanerne - typisk borgmestre og biskopper - at Odin og Odense har et nært tilhørsforhold til hinanden. Det er ikke tilfældet. Tværtimod hader Odin Odense[Kilde ikke nødvendig]. Men han er da glad for at eje en bro.
|
|
Hvem er det der tramper på min bro?!
|
|
|
Odin
|
Men hvem byggede så broen? Det gjorde Odense Kommune som med økonomisk hjælp fra Staten, SKAT og Udbetaling Danmark fik lagt fundamentet til broen i 2010[5]. Broen stod færdig i 2014 og har været i brug lige siden[6].
Regler og åbningstider
Der er strenge krav for havnefogden på Odense Havn, når han skal administrere 10.000 tons svingbar stålbro.
Broen er lukket for bilister når:
Det tager op til 20 minutter at åbne og lukke broen. Det vil sige at broen typisk er ufarbar for bilister halvdelen af døgnet. Der er bedst mulighed for bilister til at komme over ved midnatstimerne, når sømændene spiser aftensmad.
Andre godkendte overfarter over Odense Kanal:
|
Danske vejbroer
|
|
|
Noter
<references>
- ↑ Bemærk vi skriver "Bro-projekt". Stige-færgen længere opad kanalen er til stadighed den største succes på Nordfyn siden Bogense fik købstadsrettigheder i 1288.
- ↑ Undskyldning, skrev vi "kanal"? Vi mente selvfølgelig pisrende.
- ↑ Dansk Fodgænger Forbund har heftigt kritiseret de eventuelle vindstød som kan forekomme for sagesløse fodgængere.
- ↑ Odense er så lille en by, at den kun behøver én ringvej. Ligesom Slagelse. Og Hjørring.
- ↑ Eller hvornår det nu var.
- ↑ Bortset fra når broen er ufarbar. Hvilket sker tit.