|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| '''Aerosol''', eller ''Aerosol-effekten'', er et [[fænomen]], som blev opdaget langs de danske jernbanespor i sommeren [[1953]]. Det var den [[da|dengang]] endnu [[total]]t ukendte [[kemi]]-[[in]]geniør [[Eric Schon|Orla Krapowski]], som [[under]] [[en]] [[tog]][[rejse]] med [[lyntog]]et til [[Silkeborg]] forgæves havde forsøgt at se, hvad der skete med hans efterladenskaber, når han på det [[om]][[bor]]dv[[ære]]n[[de]] [[toilet]] i toget havde vredet nakken, for at kigge ned gennem [[hul]]let i wc-kummens bund. Men alt, hvad han kunne se, var svellerne dernede, som fór forbi i voldsom fart. | | [[Fil:Aerosol.jpg|thumb|587px|right|Herover ses [[Milena|Krapowskis]] foto af en ''aerosolbæ'' i dét [[øje]][[blik]], hvor den rammer svellerne. [[Bil]]ledet er blevet elektronisk behandlet og ''colour graded'' hos [[Det schweiziske Vitamininstitut|Nils Bord-instituttet]], så man ser i det [[gul]]e felt, hvor emnets friktion mod banelegemet skaber [[varme]], som antænder [[svovl]]gasser i [[hul]][[rum]]mene på den eksploderende [[bæ]]. Sammenstøddet betyder en øjeblikkelig fordampning og forstøvning af [[fæ]]kalierne, der som en [[brun]] [[Tåre|tåge]] [[af]] [[Støv|nano-partikler]] svøber sig [[om]] og ''ind'' [[ad]] [[tog]]ets åbne [[vin]][[due]]r, takket være [[Turd|turbulens]]en <ref>[[Orla Währ|Orla]] [[op]]da[[ged]]e [[selv]] i ''vin''te[[ren]] [[1956]], at alt hans fotografiske ''gear'' havde fået, hvad han selv beskriver som en "''[[mø]]rk, [[Blæksprutte|sepia]][[farve]]t '''Lød''' med [[en]] [[nær]]mest [[sød]][[lig]]t [[Lugt]]''"</ref>]] |
| | |
| | '''Aerosol''', eller ''Aerosol-effekten'', er et [[fænomen]], som blev opdaget langs de danske jernbanespor i sommeren [[1953]]. Det var den [[da|dengang]] endnu [[total]]t ukendte [[kemi]]-[[in]]geniør [[Eric Schon|Orla Krapowski]], som [[under]] [[en]] [[tog]][[rejse]] med [[lyntog]]et til [[Silkeborg]] forgæves havde forsøgt at se, hvad der skete med hans efterladenskaber, når han på det [[om]][[bor]]dv[[ære]]n[[de]] [[toilet]] i toget havde vredet nakken, for at kigge ned gennem [[hul]]let i wc-kummens bund. Men alt, hvad han kunne se, var svellerne dernede, som fór forbi i [[vold]]som [[fart]]. |
|
| |
|
| ==What transgresses in Silk Castle stays within city limits== | | ==What transgresses in Silk Castle stays within city limits== |
| Krapowski sov ikke dén [[nat]] på [[Danish Crown|''Drewsens Hot'']]''[[el]]'', hvor hans [[familie]] var kommet hvert år siden [[1864|1848]], for hans <s>[[anal]]retentive</s> [[feber]][[hede]] [[hjerne]] kunne ikke glemme [[spørgsmål]]et [[om]], hvad der ''sker'' med en [[klump]] menneskeligt eskrement, når fx 125 gram af [[Lort|substans]]en rammer [[jern]]banesporets [[træ]]sveller og de imellemliggende [[sten]]skærver i en [[vin]]kel [[på]] [[42]] [[grader]] og med 120 km/t.<br /> | | Krapowski sov ikke dén [[nat]] på [[Danish Crown|''Drewsens Hot'']]''[[el]]'', hvor hans [[familie]] var kommet hvert år siden [[1864|1848]], for hans <s>[[anal]]retentive</s> [[feber]][[hede]] [[hjerne]] <ref>[[sved]]ig [[stodder]]</ref> kunne ikke glemme [[spørgsmål]]et [[om]], hvad der ''sker'' med en [[klump]] menneskeligt eskrement, når fx 125 gram af [[Lort|substans]]en rammer [[jern]]banesporets [[træ]]sveller og de [[in]]di[[mel]][[lem]][[lig]]g[[ende]] [[sten]]skærver i en [[vin]]kel [[på]] [[Mellemtiden|mellem 29 og]] [[42]] [[grader]] og med en gennemsnitshastighed på 120 km/t.<br /> |
|
| |
|
| ==How <s>stools</s> aerosols were discovered (<small>''in Danish''</small>)== | | ==How <s>stools</s> aerosols were discovered (<small>''in Danish''</small>)== |
| I <s>dagbrækningen</s> det årle morgengry var Orla allerede på vej ud langs jernbaneskinnerne mod stationsbyen [[Lav|Lavenment]], hvor han vidste, at der var en dæmning med gode udsigtsforhold til skinnelegemet i nærheden. Han fandt et godt sted, ganske tæt på sporet, hvor han ugenert kunne kigge hen under togets lavetter, mens de passerede forbi. Hans håb var at fange et [[billede]] [[på]] [[en]] [[foto]]grafisk [[Pladesamling|plade]] i hans medbragte [[Kamera|Kodak Instamatic]] af et stykke menneskelig [[afføring]] i netop dét øjeblik, hvor [[dette]] [[el]]ement rammer sporlegemets faststående strukturer. Og det [[lykke]]des [[ham]] da også til sidst (i [[1957]]), efter at han havde tilbragt hundreder af timer med sin grundforskning langs landets banelegemer. | | I <s>dagbrækningen</s> det årle morgengry var Orla allerede på vej ud langs jernbaneskinnerne mod stationsbyen [[Lav|Lavenment]], hvor han vidste, at der var en dæmning med gode udsigtsforhold til skinnelegemet i nærheden. Han fandt et [[god]]t [[sted]] i en [[hul]]ning, ganske [[tæt]] på sporet, hvor han ugenert kunne kigge hen under togets lavetter, mens de passerede forbi. Hans håb var at fange et [[billede]] [[på]] [[en]] [[foto]]grafisk [[Pladesamling|plade]] i hans medbragte [[Kamera|Kodak Instamatic]] <ref>''fix focus!''</ref> af et stykke menneskelig [[afføring]] i netop dét øjeblik, hvor [[dette]] [[el]]ement rammer sporlegemets faststående strukturer. Og det [[lykke]]des [[ham]] da også til sidst (i [[1957]]), efter at han havde tilbragt hundreder af timer med sin grundforskning langs landets banelegemer.<ref>Efter at Orla begyndte som [[forsker]] i ''aerosoliseret afføring'', fik han pludselig meget mere [[tid]] at gøre godt med. [[Før]]st forlod [[han]]s [[kone]] [[ham]] til fordel for en [[asfalt]][[arbejde]]r, så blev han [[fyr]]et fra [[Urin|garveri]]et, hvor han arbejdede, og til sidst opdagede han en dag, at [[nogle]] [[nabo]]er havde [[mur]]et hans [[dør]] til, ligesom de nu beskød ham med lette artillerivåben og tåregas, indtil han forlod byen og slog sig ned i en forladt hytte i [[det]] [[jysk]]e [[sø]][[høj]]l[[and]]</ref> |
|
| |
|
| ==<s>How Deep is Your Love?</s> Hvad bruges aerosoler til i dag?== | | ==<s>How Deep is Your Love?</s> Hvad bruges aerosoler til i dag?== |
| I mange år efter 1953 og 1957 var DSBs monopoltog stadigt malede [[brun]]e, men allerede i 70'erne holdt man op med at bruge ''aerosoliseringen'' af [[af]]fø[[ring]] [[ho]]s [[DSB]]. Teknikken anvendes ''dog'' [[rigtig]]t [[mange]] [[sted]]er i dag, bl.a. i [[maling]], [[parfume]] og [[gylle]]spredning. | | I mange år efter 1953 og 1957 var DSBs monopoltog stadigt malede [[brun]]e, men allerede i 70'erne holdt man op med at bruge ''aerosoliseringen'' af [[af]]fø[[ring]] [[ho]]s [[DSB]]. Teknikken anvendes ''dog'' [[rigtig]]t [[mange]] [[sted]]er i dag, bl.a. i [[maling]], [[parfume]] og [[Svin|gylle]]spredning. |
| | |
| | ==Forstøvede fodnoter== |
| | <references> |
|
| |
|
| [[Kategori:Fænomener]] | | [[Kategori:Fænomener]] |
Aerosol, eller Aerosol-effekten, er et fænomen, som blev opdaget langs de danske jernbanespor i sommeren 1953. Det var den dengang endnu totalt ukendte kemi-ingeniør Orla Krapowski, som under en togrejse med lyntoget til Silkeborg forgæves havde forsøgt at se, hvad der skete med hans efterladenskaber, når han på det ombordværende toilet i toget havde vredet nakken, for at kigge ned gennem hullet i wc-kummens bund. Men alt, hvad han kunne se, var svellerne dernede, som fór forbi i voldsom fart.
What transgresses in Silk Castle stays within city limits
Krapowski sov ikke dén nat på Drewsens Hotel, hvor hans familie var kommet hvert år siden 1848, for hans analretentive feberhede hjerne [2] kunne ikke glemme spørgsmålet om, hvad der sker med en klump menneskeligt eskrement, når fx 125 gram af substansen rammer jernbanesporets træsveller og de indimellemliggende stenskærver i en vinkel på mellem 29 og 42 grader og med en gennemsnitshastighed på 120 km/t.
How stools aerosols were discovered (in Danish)
I dagbrækningen det årle morgengry var Orla allerede på vej ud langs jernbaneskinnerne mod stationsbyen Lavenment, hvor han vidste, at der var en dæmning med gode udsigtsforhold til skinnelegemet i nærheden. Han fandt et godt sted i en hulning, ganske tæt på sporet, hvor han ugenert kunne kigge hen under togets lavetter, mens de passerede forbi. Hans håb var at fange et billede på en fotografisk plade i hans medbragte Kodak Instamatic [3] af et stykke menneskelig afføring i netop dét øjeblik, hvor dette element rammer sporlegemets faststående strukturer. Og det lykkedes ham da også til sidst (i 1957), efter at han havde tilbragt hundreder af timer med sin grundforskning langs landets banelegemer.[4]
How Deep is Your Love? Hvad bruges aerosoler til i dag?
I mange år efter 1953 og 1957 var DSBs monopoltog stadigt malede brune, men allerede i 70'erne holdt man op med at bruge aerosoliseringen af afføring hos DSB. Teknikken anvendes dog rigtigt mange steder i dag, bl.a. i maling, parfume og gyllespredning.
Forstøvede fodnoter
<references>
- ↑ Orla opdagede selv i vinteren 1956, at alt hans fotografiske gear havde fået, hvad han selv beskriver som en "mørk, sepiafarvet Lød med en nærmest sødligt Lugt"
- ↑ svedig stodder
- ↑ fix focus!
- ↑ Efter at Orla begyndte som forsker i aerosoliseret afføring, fik han pludselig meget mere tid at gøre godt med. Først forlod hans kone ham til fordel for en asfaltarbejder, så blev han fyret fra garveriet, hvor han arbejdede, og til sidst opdagede han en dag, at nogle naboer havde muret hans dør til, ligesom de nu beskød ham med lette artillerivåben og tåregas, indtil han forlod byen og slog sig ned i en forladt hytte i det jyske søhøjland