|
|
Linje 2: |
Linje 2: |
|
| |
|
| Ifølge den gængse lærdom blev toget udviklet i 1820'ernes England til brug i industri og persontransport. Dette er en løgn, et mediestunt udarbejdet af den britiske regering for at booste imperiets magt. For toget er en langt ældre opfindelse, der kan spores helt tilbage til den romerske jernalder. | | Ifølge den gængse lærdom blev toget udviklet i 1820'ernes England til brug i industri og persontransport. Dette er en løgn, et mediestunt udarbejdet af den britiske regering for at booste imperiets magt. For toget er en langt ældre opfindelse, der kan spores helt tilbage til den romerske jernalder. |
|
| |
|
| |
|
|
| |
|
Linje 21: |
Linje 20: |
| * [http://www.fyldepennen.dk/tekster/5769 Sammenhængen mellem hesterøve, toge og rumraketter] | | * [http://www.fyldepennen.dk/tekster/5769 Sammenhængen mellem hesterøve, toge og rumraketter] |
|
| |
|
| [[kategori:avanceret teknologi]] | | [[Kategori:Transportmidler]] |
Versionen fra 7. mar. 2013, 12:51
Det bliver Holbæk, det bliver Holbæk. Toget kører ikke videre. Der kan skiftes til tog mod Kalundborg fra spor 3, afg. 13.41, samt Nykøbing Sjælland, fra spor 2A, afg. 13.45. Toget kører ikke videre.
Ifølge den gængse lærdom blev toget udviklet i 1820'ernes England til brug i industri og persontransport. Dette er en løgn, et mediestunt udarbejdet af den britiske regering for at booste imperiets magt. For toget er en langt ældre opfindelse, der kan spores helt tilbage til den romerske jernalder.
De tidligste tider
Den tidligste vidnesbyrd vi har om anvendelse af tog i daglig brug hidrører faktisk fra de egne der senere skulle blive kaldt Danmark. lige omkring år 0 opstod det navnkundige banenetværk der senere skulle blive kendt under navnet Kimbrertoget. Dette berømte, driftige foretagende gjorde Danmark til en stormagt i Europa, men vækkede samtidig historiens værste tabere, Romernes misundelse. Da romerne havde knækket nakken på foretagendet, forsøgte de ihærdigt at skjule de teknologiske landvindinger kimbrerne havde præsteret.
Men efter romerrigets fald fik den katolske kirke fat på de gamle dokumenter. Paven var forundret over den avancerede opbygning, og øjnede en indtjeningsmulighed. Dette blev startskuddet til de mange korstog, der dog ikke havde den samme groovy undertone som de kimbriske. Dette var på sigt en af hovedårsagerne til den store fiasko de viste sig at være.
Kirkens PR-afdeling vurderede at denne nedtur ville skade renomméet, og neddyssede ihærdigt al reference til de "barbariske Kimbrere".
Forglemmelsens alder
Efter de fejlslagne korstog glemte verden alt om togene. Mange forsøg blev gjort på at genopdage teknologien, skjult under dække af store verdensomspændende begivenheder som opdagelsen af Den nye verden, Reformationen og den Amerikanske uafhængighedskrig. Men den pavelige PR-maskine var for ineffektiv, og kunne ikke forhindre at de foretagsomme englændere opdagede og videreudviklede den gamle teknologi til ny effektivitet.
"'Ze British are coming!"
Eksterne links
Bidragsydere: DJ Platon
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.