|
|
Linje 70: |
Linje 70: |
|
| |
|
| == Hvilke oplevelser kan man få med Grisen? == | | == Hvilke oplevelser kan man få med Grisen? == |
| | |
| | [[Johannes Fröhling]] var med under [[2. Verdenskrig|krigen]] hos [[modstandsbevægelsen]] og siden da har han troligt mødtes med gutterne i [[Ryvangen]] hvert år d. [[5. maj]]. Han modtog da også [[ridderkorset]] for sin deltagelse ved den store sabotage af [[veteranbil]]erne i [[Tivoli]] og for at skjule nogle folk som troede de var [[jøde]]r i Nærum. |
| | |
|
| |
|
| Her er nogle småglimt fra arkitekt Johannes Fröhling, [[Nærum]]s scrapbog: | | Her er nogle småglimt fra arkitekt Johannes Fröhling, [[Nærum]]s scrapbog: |
Linje 79: |
Linje 82: |
| {{Supercitat1|Det var jo ikke den følelse af at være grisset til som var fascinerende. Det var selve ånden og sammenholdet som drev os. Man kunne altid stole på Grisen sagde man og selv om tiderne var trange og vi selv måtte medbringe generatorbrænde til Grisen så var der aldrig nogen former for muggenhed blandt gutterne|Johs. Fröhling|}} | | {{Supercitat1|Det var jo ikke den følelse af at være grisset til som var fascinerende. Det var selve ånden og sammenholdet som drev os. Man kunne altid stole på Grisen sagde man og selv om tiderne var trange og vi selv måtte medbringe generatorbrænde til Grisen så var der aldrig nogen former for muggenhed blandt gutterne|Johs. Fröhling|}} |
|
| |
|
| [[Johannes Fröhling]] var rigtig nok med under [[2. Verdenskrig|krigen]] hos [[modstandsbevægelsen]] og siden da har han troligt mødtes med gutterne i [[Ryvangen]] hvert år d. [[5. maj]]. Han modtog da også [[ridderkorset]] for sin deltagelse ved den store sabotage af [[veteranbil]]erne i [[Tivoli]] og for at skjule nogle folk som troede de var [[jøde]]r i Nærum.
| |
|
| |
|
|
| |
|
|
Nærumbanen
|
|
Data
|
Forkortelse:
|
Grisen eller LNJ
|
Bygherre:
|
DSB
|
Konstruktion påbegyndt:
|
1899
|
Indviet:
|
1900
|
Lukket:
|
Den bliver aldrig lukket
|
Almene Fakta
|
Sporvidde:
|
1435 mm
|
Udstrækning af rutenet:
|
7,8 Km
|
Varighed:
|
12 minutter
|
Oprindelige stationer:
|
Jægersborg, Springforbi, Lyngby St., Fuglevad St., Eremitagen St. Brede, Raadvad, Ørholm st, Ravnholm, Nærum, Vedbæk
|
Nuværende stationer:
|
Jægersborg Station, Nørgaardsvej, Lyngby Lokal Station, Fuglevad Station, Brede Station, Ørholm Station, Ravnholm, Nærum Station
|
Tekniske specifikationer
|
Materiel:
|
Togvogne udformet som små grissebasser
|
Max. Hastighed:
|
40 Km/t
|
Akseltryk:
|
560 Kg/M
|
Grisen er såvidt vides Danmarks mindste og korteste jernbane. Den bliver også officielt kaldt for Nærumbanen og må siges at være et af de største kuriøsiteter i et overbussificeret samfund.
Grisefilm
Grisen ved Brede st.
Her kommer Brede Hangeland fra
+ mand som har helt check på datoen
Hvilke oplevelser kan man få med Grisen?
Johannes Fröhling var med under krigen hos modstandsbevægelsen og siden da har han troligt mødtes med gutterne i Ryvangen hvert år d. 5. maj. Han modtog da også ridderkorset for sin deltagelse ved den store sabotage af veteranbilerne i Tivoli og for at skjule nogle folk som troede de var jøder i Nærum.
Her er nogle småglimt fra arkitekt Johannes Fröhling, Nærums scrapbog:
|
|
Jeg vil aldrig glemme den gang jeg første gang tog med Grisen. Når lillemor nossede rundt i køkkenet og ikke vidste hvor jeg var henne kunne hun altid høre det lille pibehorn fra Nærumgrisen. Selv var jeg vist i en blanding af trance og euforisk stemning når jeg efter en lang dag på tegnestuen trådte ind i Grisens røvhul som vi Nærumister kaldte det
|
|
|
Johs. Fröhling
|
Et andet sted læser man....
|
|
Det var jo ikke den følelse af at være grisset til som var fascinerende. Det var selve ånden og sammenholdet som drev os. Man kunne altid stole på Grisen sagde man og selv om tiderne var trange og vi selv måtte medbringe generatorbrænde til Grisen så var der aldrig nogen former for muggenhed blandt gutterne
|
|
|
Johs. Fröhling
|
Griseglimt
-
-
-
På vej over Mølleåen ved Ravnholm
-
Al-Queda er her i gang med at vædre Lyngby Storcenter