|
|
(5 mellemliggende versioner af 2 andre brugere ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| [[Fil:Alfa_romeo_logo.jpg|300px|thumb|right|Noget med en slange og et malteserkors. Enten er symboliserer det en læge eller en defekt bil.]] | | [[Fil:Alfa_romeo_logo.jpg|300px|thumb|right|Noget med en [[slange]] og et malteserkors. Enten symboliserer det en [[læge]] eller en defekt [[bil]]. Læg også [[mær]]ke til [[drage]]n i [[høj]]re [[si]]de, som fortærer en vantro [[fod]]gænger]] |
| Alfa Romeo er en forsamling af [[italiensk]]e bilvrag, der enten enten venter på at blive kasseret til syn, eller som er sluppet igennem syn "på mirakuløs vis"<ref>Ja ok. Der indgik et par [[beton|cementsko]], et par [[hest]]e-hoveder og noget kogende bly til synsmanden, men igennem kom den!</ref>. | | '''Alfa Romeo''' er en forsamling af [[italiensk]]e [[bil]]vrag, der enten venter på at blive kasseret til syn, eller som er sluppet igennem syn "''på mirakuløs vis''"<ref>Ja ok. Der [[ind]]gik et par [[beton|cementsko]], et par [[hest]]e-hoveder og noget [[ko]]gende [[bly]] til synsmanden, men igennem synet, det kom den!</ref>. Navnet er italiensk for alfahan. |
|
| |
|
| ==Historie== | | ==Historie== |
| [[Fil:AlfaRomeo1.jpg|300px|thumb|right|En Alfa Romeo efter en enkelt [[vinter]]. Stadig klassisk og yndefuld.]] | | [[Fil:AlfaRomeo1.jpg|300px|thumb|right|En ''Alfa Romeo'' efter en enkelt [[vinter]]. Stadig klassisk og yndefuld.]] |
| Alfa Romeo blev stiftet i [[Milano]] i [[1910]], og tog navn efter stifterne "Picchio Allesandro Pirlo '''Alfa'''missio Dello Al Dente Municco Celvo" og "'''Romeo''' Vecchio Secchio<ref>Prøv det på "Translate", hvis du tør!</ref>". Ved et større opkøb af fejlleverede bremsekalibre, rustne bremserør, bremsevæske med for højt frostpunkt, en karosse fra en [[Fiat 500]] og en 500 HK motor, lykkedes det at lave en velkørende maskine.<br> | | '''Alfa Romeo''' blev stiftet i [[Milano]] i [[1910]] og tog navn efter stifterne "''Picchio [[Alle]]sandro Pirlo '''Alfa'''missio Dello Al [[Den]]te Municco Celvo''" og ''"'''Romeo''' Vecchio Secchio''<ref>Prøv det på "[[Trans]]late", hvis du tør!</ref>". [[Ved]] et større opkøb af fejlleverede bremsekalipre, rustne bremserør, bremsevæske med for højt frostpunkt, en karosse fra en [[Fiat 500]] og en 500 HK [[motor]], [[lykke]]des [[det]] at [[lav]]e en velkørende maskine.<ref>Senere forsøgte [[man]] at sætte [[hjul]] og rat på. Men det er en [[and]]en [[historie]]</ref><br> |
|
| |
|
| Hurtigt opbyggede de to brave venner et industriimperium, der kunne fabrikere den ene mere sofistikerede <s>rustbunke</s> superbil efter den anden. Straks efter introduktionen af en ny model, kunne det straks aflæses i mængden af bilister, der måtte have vejhjælp. Jo flere biler Alfa Romeo kunne producere, jo større var trængslen i nødsporet på [[motorvej]]ene.
| | [[Hu]]rtigt [[op]][[by]]ggede de to brave [[ven]]ner et [[ind]]ustriimperium, der kunne [[fabrik]]ere den ene mere [[so]]fistikerede <s>rustbunke</s> superbil efter den anden. Straks efter introduktionen af en ny [[mode]]l, kunne det straks aflæses i mængden af [[bilist]]er, der måtte have [[vej]]hjælp. Jo flere biler ''Alfa Romeo'' kunne producere, desto større var trængslen i [[nød]]sporet på [[motorvej]]ene. |
|
| |
|
| ==Køreegenskaber== | | ==Køreegenskaber== |
| Alfa Romeos primære fordel er klart dens køreegenskaber! De få minutter om året, hvor det rent faktisk lykkedes at fremføre dette prægtige køretøj, uden at der er graverende fejl som kræver øjeblikkelig service, der er det bare en sand køremaskine!<br> | | '''Alfa Romeo'''s primære fordel er klart dens køreegenskaber! De få [[minut]]ter om [[år]]et, hvor det [[ren]]t faktisk lykkes at fremføre dette prægtige [[Bil|køretøj]], uden at der er graverende fejl, som kræver øjeblikkelig service, er det [[bar]]e en [[sand]] [[Opel|køremaskine]]!<br> |
| Resten af tiden må man tilbringe på en øde landevej eller ved en nødstander på motorvejen, mens du venter på at der kommer et fejeblad og henter dig. | | Resten af [[tid]]en må [[man]] tilbringe på en [[ø]]de [[land]]evej eller ved en [[nød]]stander på [[motorvej]]en, mens du venter på at der kommer et [[fe]]jeblad og henter [[dig]]. |
|
| |
|
| I bedste italienske disco-stil, er der installeret et sandt lysshow af advarselslamper, der på hele din rejse underholder med blink og toner. Der er absolut intet kedeligt ved at køre i noget, der er produceret af en fyr som hedder "Guiseppe". | | I bedste [[italien]]ske disco-stil, er der installeret et [[sand]]t [[lys]]show af [[advarsel]]slamper, der på hele din [[rejse]] [[under]]holder med [[lystfisker|blink]] og [[musik|toner]]. Der er absolut [[intet]] [[kedelig]]t ved at køre i [[noget]], der er produceret af en fyr som hedder "[[Silvio Berlusconi|Giuseppe]]"., |
|
| |
|
| ==Sikkerhed== | | ==Sikkerhed== |
| [[Fil:AlfaRomeo2.jpg|thumb|left|Speederen er fin i en Alfa. Den pedal i midten har altid virket lidt trægt.]] | | [[Fil:AlfaRomeo2.jpg|thumb|left|Speederen er fin i en ''Alfa''. Den der pedal i midten har [[altid]] virket lidt trægt.]] |
| Hvor [[Volvo]] altid har været kendt for at være først med indførelsen af sikkerheds[[teknologi]]<ref>Og dermed at hæve gennemsnitsvægten på deres personbiler til ca. 10 tons.</ref>, så er Alfa Romeo de lidt mere konservative typer, der tror at det er mere sikkert at hæve motorkraften, frem for at justere på bremseevnen.<br>
| |
| Den slags giver selvfølgelig en vis ballade på autostradaen i [[Italien]], men man har så rigeligt kompenseret, ved at tildele [[politi]]et nogle tunede eksemplarer af en Alfa Romeo, hvorefter morskaben kan begynde i morgentrafikken.
| |
|
| |
|
| I de tidlige år forsøgte Alfa Romeo at lave et alternativ til airbaggen, ved simpelthen at placere en usædvanligt fed italiensk [[kvinde]] i en blomstret kjole på passagersædet. Meningen var, at hun skulle hoppe over på skødet af føreren, når uheldet indtraf. Efter tolv drabelige kvælningsulykker besluttede Alfa Romeo, at det ikke var en god idé med airbags. | | Hvor [[Volvo]] [[altid]] har været kendt for at være først med [[ind]]førelsen af [[si]]kkerheds[[teknologi]]<ref>Og dermed at hæve gennemsnitsvægten på deres [[person]][[bil]]er til ca. 10 ton</ref>, så er ''Alfa Romeo'' de lidt mere [[ko]]nservative typer, der tror at det er mere sikkert at hæve [[motor]]kraften, frem for at justere på bremseevnen.<br> |
| | Den slags giver selvfølgelig en vis ballade på autostradaen i [[Italien]], men man har så [[rig]]eligt kompenseret ved at tildele [[politi]]et nogle [[tun]]ede eksemplarer af en ''Alfa Romeo'', hvorefter [[mor]]skaben kan [[beg]]ynde [[i]] [[morgen]]trafikken.<br /> |
| | |
| | [[I]] [[de]] [[tid]][[lig]]e [[år]] forsøgte ''Alfa Romeo'' at lave et [[alt]]ernativ til airbaggen, ved simpelthen at placere en usædvanligt [[fed]] [[italien]]sk [[kvinde]] i en [[blomst]]ret kjole på [[pas]]sagersædet. [[Mening]]en var, at hun skulle hoppe over på skødet af føreren, når [[uheld]]et indtraf. Efter [[tolv]] [[drab]]e[[lig]]e kvælningsulykker besluttede ''Alfa Romeo'', at det ''ikke'' var en god idé med [[Ballon|airbags]]. |
|
| |
|
| ==Modeller== | | ==Modeller== |
| Gennem tiderne har Alfa Romeo lavet en del biler med sigende navne. I flæng kan nævnes: | | Gennem tiderne har ''Alfa Romeo'' lavet en del [[bil]]er med [[si]]gende [[navn]]e. I flæng kan nævnes: |
|
| |
|
| *Giulia Sprint Speciale | | *Giulia Sprint Speciale |
| *Dauphine | | *Dauphine |
| *2000 | | *2000<ref>Kom på [[gade]]n i [[2000]]. [[Hjem]]kaldt [[onsdag]]en efter</ref> |
| *8C Competizione | | *8C Competizione |
| *Alfasud Sprint | | *Alfasud Sprint |
| *Giulia Saloon | | *Giulia Saloon<ref>Med [[ind]]bygget [[bar]] og [[svin]]g[[dø]]re</ref> |
| | *Stronzo Alfamondiale |
| | *Alfabarth Cempzon<ref>Fås kun i [[gul]]t og med [[kort]]e [[bukser]]</ref> |
| | *Alfalfa di Vaccherone |
|
| |
|
| Desuden er 33, 75, 90, 145, 146, 147, 156, 159, 164 & 166 jo modeller, der <s>ligner fejlslagne lottotal</s> vækker minder hos den alsidige Alfa-entusiast. | | Desuden er 33, 75, 90, 145, 146, 147, 156, 159, 164 & 166<ref>To af [[disse]] [[mod]]eller er [[navn]]givet efter [[primtal]]</ref> jo modeller, der <s>ligner fejlslagne [[lotto]]tal</s> vækker minder hos den alsidige Alfa-entusiast. |
|
| |
|
| Alfa Romeo supplerer stadig [[verden]] med nye modeller, og holder til stadig en hel vejhjælpsindustri i fulde omdrejninger. | | '''Alfa Romeo''' supplerer stadig [[verden|bilister med dødsdrift og for mange penge]] med nye modeller, og holder til stadighed en hel vejhjælpsindustri i beskæftigelse for [[fuld]]e omdrejninger. |
|
| |
|
| ==Dæknoter== | | ==Dæknoter== |
| <references/> | | <references/> |
|
| |
|
| [[Kategori:Bilmærker]] | | [[Kategori:Bilmærker]][[Kategori:Trafik]] |
Alfa Romeo er en forsamling af italienske bilvrag, der enten venter på at blive kasseret til syn, eller som er sluppet igennem syn "på mirakuløs vis"[1]. Navnet er italiensk for alfahan.
Historie
Alfa Romeo blev stiftet i Milano i 1910 og tog navn efter stifterne "Picchio Allesandro Pirlo Alfamissio Dello Al Dente Municco Celvo" og "Romeo Vecchio Secchio[2]". Træ et større opkøb af fejlleverede bremsekalipre, rustne bremserør, bremsevæske med for højt frostpunkt, en karosse fra en Fiat 500 og en 500 HK motor, lykkedes det at lave en velkørende maskine.[3]
Hurtigt opbyggede de to brave venner et industriimperium, der kunne fabrikere den ene mere sofistikerede rustbunke superbil efter den anden. Straks efter introduktionen af en ny model, kunne det straks aflæses i mængden af bilister, der måtte have vejhjælp. Jo flere biler Alfa Romeo kunne producere, desto større var trængslen i nødsporet på motorvejene.
Køreegenskaber
Alfa Romeos primære fordel er klart dens køreegenskaber! De få minutter om året, hvor det rent faktisk lykkes at fremføre dette prægtige køretøj, uden at der er graverende fejl, som kræver øjeblikkelig service, er det bare en sand køremaskine!
Resten af tiden må man tilbringe på en øde landevej eller ved en nødstander på motorvejen, mens du venter på at der kommer et fejeblad og henter dig.
I bedste italienske disco-stil, er der installeret et sandt lysshow af advarselslamper, der på hele din rejse underholder med blink og toner. Der er absolut intet kedeligt ved at køre i noget, der er produceret af en fyr som hedder "Giuseppe".,
Sikkerhed
Hvor Volvo altid har været kendt for at være først med indførelsen af sikkerhedsteknologi[4], så er Alfa Romeo de lidt mere konservative typer, der tror at det er mere sikkert at hæve motorkraften, frem for at justere på bremseevnen.
Den slags giver selvfølgelig en vis ballade på autostradaen i Italien, men man har så rigeligt kompenseret ved at tildele politiet nogle tunede eksemplarer af en Alfa Romeo, hvorefter morskaben kan begynde i morgentrafikken.
I de tidlige år forsøgte Alfa Romeo at lave et alternativ til airbaggen, ved simpelthen at placere en usædvanligt fed italiensk kvinde i en blomstret kjole på passagersædet. Meningen var, at hun skulle hoppe over på skødet af føreren, når uheldet indtraf. Efter tolv drabelige kvælningsulykker besluttede Alfa Romeo, at det ikke var en god idé med airbags.
Modeller
Gennem tiderne har Alfa Romeo lavet en del biler med sigende navne. I flæng kan nævnes:
- Giulia Sprint Speciale
- Dauphine
- 2000[5]
- 8C Competizione
- Alfasud Sprint
- Giulia Saloon[6]
- Stronzo Alfamondiale
- Alfabarth Cempzon[7]
- Alfalfa di Vaccherone
Desuden er 33, 75, 90, 145, 146, 147, 156, 159, 164 & 166[8] jo modeller, der ligner fejlslagne lottotal vækker minder hos den alsidige Alfa-entusiast.
Alfa Romeo supplerer stadig bilister med dødsdrift og for mange penge med nye modeller, og holder til stadighed en hel vejhjælpsindustri i beskæftigelse for fulde omdrejninger.
Dæknoter