|
|
(25 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| [[Fil:Enø2.jpg|thumb|400px|Selvom billedet har været en tur rundt om fotoforretningen ændrer det ikke noget. Fy føj]][[Fil:Enø3.jpeg|thumb|400px|Når broen er oppe ligner den en skjult affyrringsrampe fra den kolde krig.]]'''Enøbroen''' er helt uden sidestykke Danmarks grimmeste bro. Den går fra [[Karrebæksminde]] til [[Enø]] og skæmmes af en enorm kontravægt og selve broen ligner et monument over [[industrialismen]]s fremmarch i [[Europa]]. | | [[Fil:Enø1.jpg|left|250px]][[Fil:Enø2.jpg|thumb|400px|Selvom billedet har været en tur rundt om fotoforretningen ændrer det ikke noget. Fy føj]][[Fil:Enø3.jpeg|thumb|400px|Når broen er oppe ligner den en skjult affyrringsrampe fra den kolde krig.]]'''Enøbroen''' er helt uden sidestykke Danmarks grimmeste bro. Den går fra [[Karrebæksminde]] til [[Enø]] og skæmmes af en enorm kontravægt og selve broen ligner et kommunistisk monument over [[industrialismen]]s fremmarch i [[Europa]]. |
|
| |
|
| Iøvrigt drives selve hejseværket af 26 [[folkevogn]]s boxer-motorer så ingen i Karresbæksminde, og omegn, er i tvivl om det vanvittige vandvid, hver gang et skib ikke gider sejle sejle udenom Enø, men skal ind til havnen i [[Næstved]], og larmen fra de boxende motorer tvinger alle i Karresbæksminde, og omegn, til at bære høreværn, der er godkendt af det nu nedlagte arbejdstilsyn. | | Iøvrigt drives selve hejseværket af 26 [[folkevogn]]s boxer-motorer så ingen i Karresbæksminde, og omegn, er i tvivl om det vanvittige vandvid, hver gang et skib ikke gider at sejle udenom Enø, men skal ind til havnen i [[Næstved]]. Larmen fra de boxende motorer tvinger alle i Karresbæksminde, og omegn, til at bære høreværn, der er godkendt af det nu nedlagte arbejdstilsyn. |
|
| |
|
|
| |
|
| == Historie == | | == Historie == |
|
| |
|
| Inden broen i dag blev opført havde der ligget tre andre broer - såkaldte [[swinger]]broer. [[Tirsdag]] d. [[16. juni]] tages den nuværende bro i brug. | | Inden broen i dag blev opført havde der ligget tre andre broer - såkaldte [[swinger]]broer. [[Tirsdag]] d. [[16. juni]] [[1936]] tages den nuværende bro i brug. |
|
| |
|
| {{Supercitat1|I Lørdags kom fra Ministeriet den endelige Godkendelse paa det ny Broanlæg i Karrebæksminde, og Broen dernede er nu ogsaa parat til at blive taget i Brug. Opkørselsramperne er færdige og indhegnede (det brændende Spørgsmaal er bare, hvordan de vil komme til at virke i Vejtrafikken) og den store Klapbro gennemprøves hver Dag. Med sin samlede Vægt af 200 Tons gør den et imponerende Indtryk, og det synes, som Broen nu - efter at være malet - præsenterer sig bedre og knap saa skæmmende i Landskabet som før. Om et par Dage vil den hollandske Gravemaskine "Gymp" være naaet frem til den nye Bro, og man tager saa fat paa Nedbrydningen af den henved 60 Aar gl. Træbro.|Stadsingeniøren|den nye bro}} | | {{Supercitat1|I Lørdags kom fra Ministeriet den endelige Godkendelse paa det ny Broanlæg i Karrebæksminde, og Broen dernede er nu ogsaa parat til at blive taget i Brug. Opkørselsramperne er færdige og indhegnede (det brændende Spørgsmaal er bare, hvordan de vil komme til at virke i Vejtrafikken) og den store Klapbro gennemprøves hver Dag. Med sin samlede Vægt af 200 Tons gør den et imponerende Indtryk, og det synes, som Broen nu - efter at være malet - præsenterer sig bedre og knap saa skæmmende i Landskabet som før. Om et par Dage vil den hollandske Gravemaskine "Gymp" være naaet frem til den nye Bro, og man tager saa fat paa Nedbrydningen af den henved 60 Aar gl. Træbro.|Stadsingeniøren|den nye bro}} |
| [[Fil:Enø1.jpg|left|200px]]I lang tid bagefter kunne man ikke forstå der ingen skibe kom, men det var af den simple årsag at man lige havde glemt at grave en sejlrende.
| | I lang tid bagefter kunne man ikke forstå der ingen skibe kom, men det var af den simple årsag at "Gymp" lige havde glemt at grave en sejlrende mens den var i farvandet. |
| | == Skulptur == |
| | |
| | I dag har man erkendt den manglende skønhed og har påmonteret et [[græshoppe]]hoved som små [[børn]] ikke i samme grad bliver skræmt væk at den prustende bro. |
| | {{Googleguld}} |
| | |
| | |
| | == Kongehusets anerkendelse == |
| | |
| | Kongehuset dvs. dronningen har nu i mange år sat en ære i at komme de steder hvor ingen andre kommer ...ad søvejen. Umiddelbart er Næstved nok et sted man i allenfald ville vælge at komme til med tog...men nej! Med udtalt fare for nationalyachtens skrog og køl klarede Dannebrog også denne tur og pga. den store succes har man nu i hoffet besluttet at besøge [[Herning]], [[Viborg]], [[Løgumkloster]], [[Billund]] og [[Ringsted]] fra søvejen. |
|
| |
|
| | [[Fil:Dannebrog.jpg|800px|center]] |
|
| |
|
|
| |
|
| == Skulptur ==
| |
|
| |
|
| I dag har man erkendt den manglende skønhed og har påmonteret et [[græshoppe]]hoved som små [[børn]] ikke i samme grad bliver skræmt væk at den prustende bro.
| | {{Broer}} |
| [[Kategori:Broer i Danmark]]
| |
Enøbroen er helt uden sidestykke Danmarks grimmeste bro. Den går fra Karrebæksminde til Enø og skæmmes af en enorm kontravægt og selve broen ligner et kommunistisk monument over industrialismens fremmarch i Europa.
Iøvrigt drives selve hejseværket af 26 folkevogns boxer-motorer så ingen i Karresbæksminde, og omegn, er i tvivl om det vanvittige vandvid, hver gang et skib ikke gider at sejle udenom Enø, men skal ind til havnen i Næstved. Larmen fra de boxende motorer tvinger alle i Karresbæksminde, og omegn, til at bære høreværn, der er godkendt af det nu nedlagte arbejdstilsyn.
Historie
Inden broen i dag blev opført havde der ligget tre andre broer - såkaldte swingerbroer. Tirsdag d. 16. juni 1936 tages den nuværende bro i brug.
|
|
I Lørdags kom fra Ministeriet den endelige Godkendelse paa det ny Broanlæg i Karrebæksminde, og Broen dernede er nu ogsaa parat til at blive taget i Brug. Opkørselsramperne er færdige og indhegnede (det brændende Spørgsmaal er bare, hvordan de vil komme til at virke i Vejtrafikken) og den store Klapbro gennemprøves hver Dag. Med sin samlede Vægt af 200 Tons gør den et imponerende Indtryk, og det synes, som Broen nu - efter at være malet - præsenterer sig bedre og knap saa skæmmende i Landskabet som før. Om et par Dage vil den hollandske Gravemaskine "Gymp" være naaet frem til den nye Bro, og man tager saa fat paa Nedbrydningen af den henved 60 Aar gl. Træbro.
|
|
|
Stadsingeniøren om den nye bro
|
I lang tid bagefter kunne man ikke forstå der ingen skibe kom, men det var af den simple årsag at "Gymp" lige havde glemt at grave en sejlrende mens den var i farvandet.
Skulptur
I dag har man erkendt den manglende skønhed og har påmonteret et græshoppehoved som små børn ikke i samme grad bliver skræmt væk at den prustende bro.
Kongehusets anerkendelse
Kongehuset dvs. dronningen har nu i mange år sat en ære i at komme de steder hvor ingen andre kommer ...ad søvejen. Umiddelbart er Næstved nok et sted man i allenfald ville vælge at komme til med tog...men nej! Med udtalt fare for nationalyachtens skrog og køl klarede Dannebrog også denne tur og pga. den store succes har man nu i hoffet besluttet at besøge Herning, Viborg, Løgumkloster, Billund og Ringsted fra søvejen.
|
Danske vejbroer
|
|
|