|
|
Linje 3: |
Linje 3: |
| '''Zeppeliner'''e var gigantiske, opulente, luksuriøse [[luftskib|monst''rum''mer]], man fløj rundt med i [[de gode gamle dage]]. Det var i [[princip]]pet en oppustelig [[ballon]], der var udformet som en [[Gigolo|gigantisk]] [[dildo|fallos]].<ref>En [[tro]] [[kopi]] af ''[[Eric Schon|Kejser Wilhelms']]''</ref> Så ''sprøjtede'' man noget [[let]] [[gas]]<ref>Det krævede 2.742.318 [[dåse]]r [[lig]]hter[[gas]] at fylde "''Hindenburg''", og det er ''derfor'', at der stadig i dag er advarsler på dåser med ''lightergas''</ref> ind i [[Inderhavnsbroen|inderballonen]], hvilket gav fartøjet opdrift. For [[ende]]n af [[ballon]]en sad ikke færre end 28 forkromprimerede V16 motorer,<ref>Fra ''Skôda''fabrikkerne i [[Transsylvanien|Tjekkoslovakiet]]</ref> som med deres 12.000 [[hest]]e skød det 400 [[meter]] [[lange]], [[Tanketorsk|tankskib]] frem gennem atmosfæren.<ref>Med hastigheder på [[helt]] [[op]] til ''35 km/t''!</ref> | | '''Zeppeliner'''e var gigantiske, opulente, luksuriøse [[luftskib|monst''rum''mer]], man fløj rundt med i [[de gode gamle dage]]. Det var i [[princip]]pet en oppustelig [[ballon]], der var udformet som en [[Gigolo|gigantisk]] [[dildo|fallos]].<ref>En [[tro]] [[kopi]] af ''[[Eric Schon|Kejser Wilhelms']]''</ref> Så ''sprøjtede'' man noget [[let]] [[gas]]<ref>Det krævede 2.742.318 [[dåse]]r [[lig]]hter[[gas]] at fylde "''Hindenburg''", og det er ''derfor'', at der stadig i dag er advarsler på dåser med ''lightergas''</ref> ind i [[Inderhavnsbroen|inderballonen]], hvilket gav fartøjet opdrift. For [[ende]]n af [[ballon]]en sad ikke færre end 28 forkromprimerede V16 motorer,<ref>Fra ''Skôda''fabrikkerne i [[Transsylvanien|Tjekkoslovakiet]]</ref> som med deres 12.000 [[hest]]e skød det 400 [[meter]] [[lange]], [[Tanketorsk|tankskib]] frem gennem atmosfæren.<ref>Med hastigheder på [[helt]] [[op]] til ''35 km/t''!</ref> |
|
| |
|
| Bagmanden bag ''zeppelinerne'', den ærketyske greve''[[Ferdinand von Zeppelin]]'', var uheldbredelig [[Ballonfetish|''looner'']].<br /> | | Bagmanden bag ''zeppelinerne'', den ærketyske grev ''[[Ferdinand von Zeppelin]]'', var uheldbredelig [[Ballonfetish|''looner'']].<br /> |
| | | <br /> |
| {{supercitat1|Er det en [[bule]] der i dine bukser, eller er du bare glad for at se [[mig]]?|Ballonmanden i Tivoli|Ferdinand von Zeppelin}} | | {{supercitat1|Er det en [[bule]] der i dine bukser, eller er du bare glad for at se [[mig]]?|Ballonmanden i Tivoli|Ferdinand von Zeppelin}} |
|
| |
|
Linje 11: |
Linje 11: |
|
| |
|
| ==Luftkastellet der blev sprængt== | | ==Luftkastellet der blev sprængt== |
| [[Intet]] varer dog [[evig]]t! I [[1937]] overså en [[kvinde]]lig [[pas]]sager på ''LZ 129 Hindenburg'' et ''No Smoking''-skilt. Det fik fatale konsekvenser. Der gik [[ild]] i [[luft]][[ballon]]en,<ref>Eller rettere: der gik [[ild]] i de [[tusind]]er af kubikmeter ''lightergas'', der var i ballonen</ref> og de rejsende fra [[Frankfurt]] til [[New Jersey]] nåede [[aldrig]] at komme med udtalelser til pressen,<ref>Men pressen ''var'' til [[sted]]e, og derfor har vi i dag de uforglemmelige [[ord]]: " ... ''and now they are hit by lightning, no, it must be fireworks, and the passengers and crew are basejumping right now''" takket være en kvik [[radio]]reporter, som befandt sig i [[Have|New Jersey]] den dag</ref> og i [[Stenalderen|de dage]] havde man endnu ikke [[mobiltelefon]]er. Katastrofen satte en stopper for [[idé]]en om, at man kunne pumpe 200.000 m³ lightergas ind i en kæmpemæssig ballon med [[menneske]]r ''om bord''<ref>Der var endda en [[Rygekabine|rygesalon]]!</ref>. I stedet valgte [[folk]] [[nu]] at flyve med [[Lufthansa]], [[eller]] [[Luftwaffe]], når de skulle fra [[Tyskland]] og ud i [[verden]]. | | [[Intet]] varer dog [[evig]]t! I [[1937]] overså en [[kvinde]]lig [[pas]]sager på ''LZ 129 Hindenburg'' et ''No Smoking''-skilt. Det fik fatale konsekvenser. Der gik [[ild]] i [[luft]][[ballon]]en,<ref>Eller rettere: der gik [[ild]] i de [[tusind]]er af kubikmeter ''lightergas'', der var i ballonen</ref> og de rejsende fra [[Frankfurt]] til [[New Jersey]] nåede [[aldrig]] at komme med udtalelser til pressen,<ref>Men pressen ''var'' til [[sted]]e, og derfor har vi i dag de uforglemmelige [[ord]]: " ... ''and now [[Dig|they]] are hit by [[Lyn|lightning]], no, it must be [[Fyrværkeri|fireworks]], and the [[Fremmed|passengers]] and [[Slave|crew]] are [[World Trade Center|basejumping right now]]''", ''alt sammen'' takket være en kvik [[radio]]reporter, som befandt sig i [[Have|New Jersey]] den dag</ref> og i [[Stenalderen|de dage]] havde man endnu ikke [[mobiltelefon]]er. Katastrofen satte en stopper for [[idé]]en om, at man kunne pumpe 200.000 m³ lightergas ind i en kæmpemæssig ballon med [[menneske]]r ''om bord''<ref>Der var endda en [[Rygekabine|rygesalon]]!</ref>. I stedet valgte [[folk]] [[nu]] at flyve med [[Lufthansa]], [[eller]] [[Luftwaffe]], når de skulle fra [[Tyskland]] og ud i [[verden]]. |
|
| |
|
| Senere overtog [[Simon Spies]] og [[charterferie]]rne luftskibenes arv, og sendte danskere sikkert til [[Mallorca]]<ref>[[Grise]][[fest]] og [[rød]][[vin]], [[Al]]oha!</ref> i komfortable - og relativt sikre - [[aluminium]]srammer.<ref>Og sådan er [[det]] [[Determinisme|stadigvæk]]</ref> | | Senere overtog [[Simon Spies]] og [[charterferie]]rne luftskibenes arv, og sendte danskere sikkert til [[Mallorca]]<ref>[[Grise]][[fest]] og [[rød]][[vin]], [[Al]]oha!</ref> i komfortable - og relativt sikre - [[aluminium]]srammer.<ref>Og sådan er [[det]] [[Determinisme|stadigvæk]]</ref> |
Zeppelinere var gigantiske, opulente, luksuriøse monstrummer, man fløj rundt med i de gode gamle dage. Det var i princippet en oppustelig ballon, der var udformet som en gigantisk fallos.[3] Så sprøjtede man noget let gas[4] ind i inderballonen, hvilket gav fartøjet opdrift. For enden af ballonen sad ikke færre end 28 forkromprimerede V16 motorer,[5] som med deres 12.000 heste skød det 400 meter lange, tankskib frem gennem atmosfæren.[6]
Bagmanden bag zeppelinerne, den ærketyske grev Ferdinand von Zeppelin, var uheldbredelig looner.
|
|
Er det en bule der i dine bukser, eller er du bare glad for at se mig?
|
|
|
Ballonmanden i Tivoli om Ferdinand von Zeppelin
|
Great succes!
I takt med Industrialiseringen fandt man hurtigt ud af, at George Stephensons succes med dampmaskiner da sagtens kunne overføres til luftskibe. I stedet for kedel, damp og jern, skulle man bare anvende tomrum, gas og garn. I Paris opfandt man hurtigt de første, primitive luftskibe, men teknikken spredte sig hurtigt til England, Tyskland, Holland, Belgien og derpå til Tønder, Tilst og Gram. Der hvor jernbanen ikke kunne komme frem, fløj nu gigantiske mågefjernere rundt. Tju-hej hvor det gik! Og over Atlanten endda! Neeej, hvor fint!
Luftkastellet der blev sprængt
Intet varer dog evigt! I 1937 overså en kvindelig passager på LZ 129 Hindenburg et No Smoking-skilt. Det fik fatale konsekvenser. Der gik ild i luftballonen,[7] og de rejsende fra Frankfurt til New Jersey nåede aldrig at komme med udtalelser til pressen,[8] og i de dage havde man endnu ikke mobiltelefoner. Katastrofen satte en stopper for idéen om, at man kunne pumpe 200.000 m³ lightergas ind i en kæmpemæssig ballon med mennesker om bord[9]. I stedet valgte folk nu at flyve med Lufthansa, eller Luftwaffe, når de skulle fra Tyskland og ud i verden.
Senere overtog Simon Spies og charterferierne luftskibenes arv, og sendte danskere sikkert til Mallorca[10] i komfortable - og relativt sikre - aluminiumsrammer.[11]
Se også
Flatulente fodnoter
<references>
- ↑ En eufemisme for at køre svinet i garage
- ↑ Undtagen steder, der begynder med
Loch Hurst ... Lake Hearst ... stort L
- ↑ En tro kopi af Kejser Wilhelms'
- ↑ Det krævede 2.742.318 dåser lightergas at fylde "Hindenburg", og det er derfor, at der stadig i dag er advarsler på dåser med lightergas
- ↑ Fra Skôdafabrikkerne i Tjekkoslovakiet
- ↑ Med hastigheder på helt op til 35 km/t!
- ↑ Eller rettere: der gik ild i de tusinder af kubikmeter lightergas, der var i ballonen
- ↑ Men pressen var til stede, og derfor har vi i dag de uforglemmelige ord: " ... and now they are hit by lightning, no, it must be fireworks, and the passengers and crew are basejumping right now", alt sammen takket være en kvik radioreporter, som befandt sig i New Jersey den dag
- ↑ Der var endda en rygesalon!
- ↑ Grisfest og rødvin, Aloha!
- ↑ Og sådan er det stadigvæk