|
|
Linje 8: |
Linje 8: |
|
| |
|
| ==Great succes!== | | ==Great succes!== |
| I takt med [[Industrialiseringen]] fandt man hurtigt ud af, at [[George Stephenson]]s succes med dampmaskiner da sagtens kunne overføres til ''luftskibe''. I stedet for kedel, damp og [[jern]], skulle man bare anvende [[tom]][[rum]], [[gas]] og [[Reb|garn]]. I [[Paris]] opfandt man hurtigt de første, primitive ''luftskibe'', men teknikken spredte sig hurtigt til [[England]], [[Tyskland]], [[Holland]], [[Belgien]] og derpå til [[Tønder]], [[Tilst]] og [[Gram]]. Der hvor [[jernbane]]n ikke kunne komme frem, fløj nu gigantiske mågefjernere rundt. ''Tju-hej'' hvor det gik! Og over [[Atlanterhavet|Atlanten]] endda! Neeej, hvor fint! | | I takt med [[Industrialiseringen]] fandt man hurtigt ud af, at [[George Stephenson]]s succes med dampmaskiner [[da]] sagtens kunne overføres til ''luftskibe''. I stedet for kedel, damp og [[jern]], skulle man bare anvende [[tom]][[rum]], [[gas]] og [[Reb|garn]]. I [[Paris]] opfandt man hurtigt de første, primitive ''luftskibe'', men teknikken spredte sig hurtigt til [[England]], [[Tyskland]], [[Holland]], [[Belgien]] og derpå til [[Tønder]], [[Tilst]] og [[Gram]]. Der hvor [[jernbane]]n ikke kunne komme frem, fløj nu gigantiske [[måge]]fjernere rundt. ''Tju-hej'' hvor det gik! Og over [[Atlanterhavet|Atlanten]] endda! Neeej, hvor fint! |
|
| |
|
| ==Luftkastellet der blev sprængt== | | ==Luftkastellet der blev sprængt== |
| [[Intet]] varer dog [[evig]]t! I [[1937]] overså en [[kvinde]]lig [[pas]]sager på ''LZ 129 Hindenburg'' et ''No Smoking''-skilt. Det fik fatale konsekvenser. Der gik [[ild]] i [[luft]][[ballon]]en,<ref>Eller rettere: der gik [[ild]] i de [[tusind]]er af kubikmeter ''lightergas'', der var i ballonen</ref> og de rejsende fra [[Frankfurt]] til [[New Jersey]] nåede [[aldrig]] at komme med udtalelser til pressen,<ref>Men pressen ''var'' til [[sted]]e, og derfor har vi i dag de uforglemmelige [[ord]]: " ... ''and now [[Dig|they]] are hit by [[Lyn|lightning]], no, it must be [[Fyrværkeri|fireworks]], and the [[Fremmed|passengers]] and [[Slave|crew]] are [[World Trade Center|basejumping right now]]''", ''alt sammen'' takket være en kvik [[radio]]reporter, som befandt sig i [[Have|New Jersey]] den dag</ref> og i [[Stenalderen|de dage]] havde man endnu ikke [[mobiltelefon]]er. Katastrofen satte en stopper for [[idé]]en om, at man kunne pumpe 200.000 m³ lightergas ind i en kæmpemæssig ballon med [[menneske]]r ''om bord''<ref>Der var endda en [[Rygekabine|rygesalon]]!</ref>. I stedet valgte [[folk]] [[nu]] at flyve med [[Lufthansa]], [[eller]] [[Luftwaffe]], når de skulle fra [[Tyskland]] og ud i [[verden]]. | | [[Intet]] varer dog [[evig]]t! I [[1937]] overså en [[kvinde]]lig [[pas]]sager på ''LZ 129 Hindenburg'' et ''[[Cigaretter|No Smoking''-skilt]]. Det fik fatale konsekvenser. Der gik [[ild]] i [[luft]][[ballon]]en,<ref>Eller rettere: der gik [[ild]] i de [[hund]]red[[tusind]]er af kubikmeter ''lightergas'', der var i ballonen</ref> og de rejsende fra [[Frankfurt]] til [[New Jersey]] nåede [[aldrig]] at komme med udtalelser til pressen,<ref>Men pressen ''var'' til [[sted]]e, og derfor har vi i dag de uforglemmelige [[ord]]: " ... ''and now [[Dig|they]] are hit by [[Lyn|lightning]], no, it must be [[Fyrværkeri|fireworks]], and the [[Fremmed|passengers]] and [[Slave|crew]] are [[World Trade Center|basejumping right now]]''", ''alt sammen'' takket være en kvik [[radio]]reporter, som befandt sig i [[Have|New Jersey]] den dag</ref> og i [[Middelalderen|de dage]] havde man endnu ikke [[mobiltelefon]]er. Katastrofen satte en stopper for [[idé]]en om, at man kunne pumpe 200.000 m³ lightergas ind i en kæmpemæssig ballon med ''levende'' [[menneske]]r ''om bord''<ref>Der var endda en [[Rygekabine|rygesalon]]!</ref>. I stedet valgte [[folk]] [[nu]] at flyve med [[Lufthansa]], [[eller]] [[Luftwaffe]], når de skulle fra [[Tyskland]] og ud i [[verden]]. |
|
| |
|
| Senere overtog [[Simon Spies]] og [[charterferie]]rne luftskibenes arv, og sendte danskere sikkert til [[Mallorca]]<ref>[[Grise]][[fest]] og [[rød]][[vin]], [[Al]]oha!</ref> i komfortable - og relativt sikre - [[aluminium]]srammer.<ref>Og sådan er [[det]] [[Determinisme|stadigvæk]]</ref> | | Senere overtog [[Simon Spies]] og ''[[charterferie|Politikens kulturrejser]]'' ansvaret for forvaltningen af den vigtige arv med [[vid]]erebringelsen af den ''mellemfolkelige forståelse'', og efterfølgende sendte [[charterferie|kulturrejse]]selskaberne [[million]]er af [[Turist|danskerne]] sikkert til [[Eldorado|<s>Mallorca</s> DDR, Bulgarien og Israel]]<ref>til [[grise]][[fest]] og [[masse]]r af [[rød]][[vin]], [[Al]]oha!</ref> i komfortable - og relativt sikre - [[aluminium]]srammer.<ref>Og sådan er [[det]] [[Determinisme|stadigvæk]]</ref> |
|
| |
|
| ==Se også== | | ==Se også== |
Linje 22: |
Linje 22: |
| *[[Zentropa|Melancholia Spaceways]] | | *[[Zentropa|Melancholia Spaceways]] |
| *[[Nedersachsen|99 Luftballons]] | | *[[Nedersachsen|99 Luftballons]] |
| | *[[Sverige|SEB]] |
| | |
|
| |
|
| ==Flatulente fodnoter== | | ==Flatulente fodnoter== |
Zeppelinere var gigantiske, opulente, luksuriøse monstrummer, man fløj rundt med i de gode gamle dage. Det var i princippet en oppustelig ballon, der var udformet som en gigantisk fallos.[3] Så sprøjtede man noget let gas[4] ind i inderballonen, hvilket gav fartøjet opdrift. For enden af ballonen sad ikke færre end 28 forkromprimerede V16 motorer,[5] som med deres 12.000 heste skød det 400 meter lange, tankskib frem gennem atmosfæren.[6]
Bagmanden bag zeppelinerne, den ærketyske grev Ferdinand von Zeppelin, var uheldbredelig looner.
|
|
Er det en bule der i dine bukser, eller er du bare glad for at se mig?
|
|
|
Ballonmanden i Tivoli om Ferdinand von Zeppelin
|
Great succes!
I takt med Industrialiseringen fandt man hurtigt ud af, at George Stephensons succes med dampmaskiner da sagtens kunne overføres til luftskibe. I stedet for kedel, damp og jern, skulle man bare anvende tomrum, gas og garn. I Paris opfandt man hurtigt de første, primitive luftskibe, men teknikken spredte sig hurtigt til England, Tyskland, Holland, Belgien og derpå til Tønder, Tilst og Gram. Der hvor jernbanen ikke kunne komme frem, fløj nu gigantiske mågefjernere rundt. Tju-hej hvor det gik! Og over Atlanten endda! Neeej, hvor fint!
Luftkastellet der blev sprængt
Intet varer dog evigt! I 1937 overså en kvindelig passager på LZ 129 Hindenburg et No Smoking-skilt. Det fik fatale konsekvenser. Der gik ild i luftballonen,[7] og de rejsende fra Frankfurt til New Jersey nåede aldrig at komme med udtalelser til pressen,[8] og i de dage havde man endnu ikke mobiltelefoner. Katastrofen satte en stopper for idéen om, at man kunne pumpe 200.000 m³ lightergas ind i en kæmpemæssig ballon med levende mennesker om bord[9]. I stedet valgte folk nu at flyve med Lufthansa, eller Luftwaffe, når de skulle fra Tyskland og ud i verden.
Senere overtog Simon Spies og Politikens kulturrejser ansvaret for forvaltningen af den vigtige arv med viderebringelsen af den mellemfolkelige forståelse, og efterfølgende sendte kulturrejseselskaberne millioner af danskerne sikkert til Mallorca DDR, Bulgarien og Israel[10] i komfortable - og relativt sikre - aluminiumsrammer.[11]
Se også
Flatulente fodnoter
<references>
- ↑ En eufemisme for at køre svinet i garage
- ↑ Undtagen steder, der begynder med
Loch Hurst ... Lake Hearst ... stort L
- ↑ En tro kopi af Kejser Wilhelms'
- ↑ Det krævede 2.742.318 dåser lightergas at fylde "Hindenburg", og det er derfor, at der stadig i dag er advarsler på dåser med lightergas
- ↑ Fra Skôdafabrikkerne i Tjekkoslovakiet
- ↑ Med hastigheder på helt op til 35 km/t!
- ↑ Eller rettere: der gik ild i de hundredtusinder af kubikmeter lightergas, der var i ballonen
- ↑ Men pressen var til stede, og derfor har vi i dag de uforglemmelige ord: " ... and now they are hit by lightning, no, it must be fireworks, and the passengers and crew are basejumping right now", alt sammen takket være en kvik radioreporter, som befandt sig i New Jersey den dag
- ↑ Der var endda en rygesalon!
- ↑ til grisefest og masser af rødvin, Aloha!
- ↑ Og sådan er det stadigvæk