|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| {{citat|'''Tiden''' er på min side, ja den er|Mick Jagger|sin tid som associeringspartner}} | | {{citat|'''Tiden''' er på min side, ja den er|Mick Jagger|sin tid som associeringspartner}} |
|
| |
|
| '''Tiden''' er en grim [[opfindelse]], som nogle foretagsomme personer med [[bestemmerøv]]s-[[gen]]er fandt på engang for meget længe siden; det var muligvis babylonerne, der alle [[dag]]e har været nogle banditter, jævnfør [[Biblen]]. Vi ved af gode grunde ikke helt præcis, hvornår tiden blev opfundet som [[magt]]faktor, fordi tiden som begreb endnu ikke var fuldt defineret dengang tiden overhovedet blev indført. | | '''Tiden''' er en grim [[opfindelse]], som [[Dialga|nogle foretagsomme personer med bestemmerøvsgener]] fandt på engang for meget længe siden; det var muligvis babylonerne, der alle [[dag]]e har været nogle banditter, jævnfør [[Biblen]]. Vi ved af gode grunde ikke helt præcis, hvornår tiden blev opfundet som [[magt]]faktor, fordi tiden som begreb endnu ikke var fuldt defineret dengang tiden overhovedet blev indført. |
|
| |
|
| Men det ligger helt fast, at [[Paven]] engang huggede en obelisk til et solur, og han gjorde det allerede før han fandt ud af, at [[Jorden]] kredser om [[Solen]] og ikke omvendt. Det var først engang sidst i det [[20. århundrede]] at Paven indså, at den kirkelige højhed havde taget fejl omkring det heliocentriske spørgsmål, som Galilei kom i [[klemme]] på.<ref>Årets gang i Vatikanstaten, [[Gyldendal]] 1610</ref> | | Men det ligger helt fast, at [[Paven]] engang huggede en obelisk til et solur, og han gjorde det allerede før han fandt ud af, at [[Jorden]] kredser om [[Solen]] og ikke omvendt. Det var først engang sidst i det [[20. århundrede]] at Paven indså, at den kirkelige højhed havde taget fejl omkring det heliocentriske spørgsmål, som Galilei kom i [[klemme]] på.<ref>Årets gang i Vatikanstaten, [[Gyldendal]] 1610</ref> |
Versionen fra 8. nov. 2011, 15:45
Tiden er på min side, ja den er
Tiden er en grim opfindelse, som nogle foretagsomme personer med bestemmerøvsgener fandt på engang for meget længe siden; det var muligvis babylonerne, der alle dage har været nogle banditter, jævnfør Biblen. Vi ved af gode grunde ikke helt præcis, hvornår tiden blev opfundet som magtfaktor, fordi tiden som begreb endnu ikke var fuldt defineret dengang tiden overhovedet blev indført.
Men det ligger helt fast, at Paven engang huggede en obelisk til et solur, og han gjorde det allerede før han fandt ud af, at Jorden kredser om Solen og ikke omvendt. Det var først engang sidst i det 20. århundrede at Paven indså, at den kirkelige højhed havde taget fejl omkring det heliocentriske spørgsmål, som Galilei kom i klemme på.[1]
Tid som indtjeningsfaktor
Siden kampen om soluret, dengang Paven fik obelisken til Peterspladsen i Rom (by), har tiden været et objekt for kapitalistiske interesser. Siden har vi set kendte ur-producenter som Rolex og Seiko gå ind i kampen om at få fat i pengene til tiden og på grund af tiden.[2] Tidsfaktoren selv er uden tvivl kilden til deres succes.
Ven eller fjende?
Tid kan arbejde til alles fordel, og enhver skal dø til sin tid, hvilket er nedtur, med med mindre man har nedtur i forvejen; for så betyder det ikke så meget, om tiden er inde. Tiden slår altså folk ihjel, men folk kan omvendt også bare slå tiden ihjel, hvis de er kedsomhedsramte sjæle.
Kendte måder at slå tiden ihjel på
Se også
Rettidige fodnoter
<references>
- ↑ Årets gang i Vatikanstaten, Gyldendal 1610
- ↑ Det er videnskabelig bevist, at tid er penge
- ↑ I videnskabelige kredse diskuteres det, om tiden rent faktisk slås ihjel i et sort hul, eller om den bare står stille på begivenhedshorisonten
Bidragsydere: CooperDK
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.