|
|
(6 mellemliggende versioner af 2 andre brugere ikke vist) |
Linje 4: |
Linje 4: |
|
| |
|
|
| |
|
| == Egenskaber == | | == Egenskaber og design == |
| [[Fil:Sherman.jpg|thumb|right|200px|Det er vigtigt, at [[chauffør]]en af [[kampvogn]]en ikke er [[fuld]]. Ellers kan man godt komme udfor samme situation som denne Sherman.]] | | [[Fil:Sherman.jpg|thumb|right|200px|Det er vigtigt, at [[chauffør]]en af [[kampvogn]]en ikke er [[fuld]]. Ellers kan man godt komme udfor samme situation som denne Sherman.]]<br> |
| Kampvognen var udstyret med en [[benzin]]-[[motor]], som gjorde den i stand til at bevæge sig med en [[hastighed]] på op til 48 km/t (i med[[vind]] og nedad [[bakke]]). Selvom [[motor]]en gjorde [[kampvogn]]en særdeles mobil og smidig, så havde [[motor]]en også sine [[ulemper]]. Man mener nemlig, at den [[benzin]]-[[motor]] som Sherman-[[tank]]en var udstyret med var skyldig i, at mange af Sherman'ene udbrød i brand. Eftersigende har [[benzin]] nemlig den ulempe at være et mere [[brand]]fagligt [[brændstof]] end fx [[diesel]] som hovedsageligt blev brugt i de andre [[kampvogn]]e som deltog i krigs-aktionerne under [[anden verdenskrig]] (fx de [[tyske]] [[tank]]s). Derfor havde [[tysker]]ne ikke særlig meget respekt for Sherman'ene, og synes det var grinagtigt, at man kunne finde på at [[design]]e en [[tank]] også have glemt at tage højde for sådanne basale egenskaber. [[Tysker]]ne mente at en sådan "design-forglemmelse" bedst kunne sammenlignes med, at have designet en [[dildo]] med et perfekt [[penis]]-look og derefter valgt [[pigtråd]] eller [[sandpapir]] som det materiale som [[dildo]]erne skulle produceres i. Der er dog idag stadig lidt uklart, om det var [[benzin]]-[[motor]]en der var skyldig i at Sherman'ene ofte udbrød i brand. Brandene kan også være opstået af andre årsager, som fx [[tobak]]s[[rygning]] inde i [[tank]]en eller en [[kortslutning]] i [[tank]]ens indbygget mini-[[køleskab]]. | | Kampvognen var udstyret med en [[benzin]]-[[motor]], som gjorde den i stand til at bevæge sig med en [[hastighed]] på op til 48 km/t <ref>I med[[vind]] og nedad [[bakke]]</ref>. |
| | |
| | Selvom [[motor]]en gjorde [[kampvogn]]en særdeles mobil og smidig, så havde [[motor]]en også sine [[ulemper]]. Man mener nemlig, at den [[benzin]]-[[motor]] som Sherman-[[tank]]en var udstyret med var skyldig i, at mange af Sherman'ene udbrød i brand. Eftersigende har [[benzin]] nemlig den ulempe at være et mere [[brand]]fagligt [[brændstof]] end fx [[diesel]] som hovedsageligt blev brugt i de andre [[kampvogn]]e som deltog i krigs-aktionerne under [[anden verdenskrig]] (fx de [[tyske]] [[tank]]s). |
| | |
| | {{Supercitat1|Ach! Ein Tommy-lighter|Tysker|synet af en Zippo-lighter, formet som en kampvogn.}} |
| | |
| | Derfor havde [[tysker]]ne ikke særlig meget respekt for Sherman'ene, og synes det var grinagtigt, at man kunne finde på at [[design]]e en [[tank]] også have glemt at tage højde for sådanne basale egenskaber.<br> |
| | [[Tysker]]ne mente at en sådan "design-forglemmelse" bedst kunne sammenlignes med, at have designet en [[dildo]] med et perfekt [[penis]]-look og derefter valgt [[pigtråd]] eller [[sandpapir]] som det materiale som [[dildo]]erne skulle produceres i. Der er dog idag stadig lidt uklart, om det var [[benzin]]-[[motor]]en der var skyldig i at Sherman'ene ofte udbrød i brand. Brandene kan også være opstået af andre årsager, som fx [[tobak]]s[[rygning]] inde i [[tank]]en eller en [[kortslutning]] i [[tank]]ens indbyggede mini-[[køleskab]]. |
| | |
| | ==Anvendelse== |
| | Sherman-tanken blev primært brugt i anden halvdel af [[2. verdenskrig]], og blev landsat sammen med en hulens masse andet skrammel ved [[D-dag]]en i [[1944]]. Her brugte englænderne dem til at rydde op i det meste af Normandiet, lige indtil at de formastede sig til at angribe Villers Bocage, hvor de fik noget så eftertrykkelige stryg. Big time! |
| | |
| | Da man var færdige med at lege krig med dem, gav man nogle af dem til [[Danmark]]. De står for tiden og ruster op i en lade på Sydsjælland. |
| | |
| | ==Bæltenoter== |
| | <references/> |
| | |
| | [[Kategori:Transportmidler]] |
Nuværende version fra 2. sep. 2013, 15:58
M4 Sherman er en amerikansk middeltung kampvogn - kampvognen vejede ca. 30 tons, hvilket sammenlignet med Ole Henriksens vægt ca. er 903 gange mere, men kun 2½ gange mere end Amin Jensens vægt. Kampvognen blev primært produceret i USA under anden verdenskrig, og der skulle bruges 5 mænd til at betjene maskinen.
Egenskaber og design
Kampvognen var udstyret med en benzin-motor, som gjorde den i stand til at bevæge sig med en hastighed på op til 48 km/t [1].
Selvom motoren gjorde kampvognen særdeles mobil og smidig, så havde motoren også sine ulemper. Man mener nemlig, at den benzin-motor som Sherman-tanken var udstyret med var skyldig i, at mange af Sherman'ene udbrød i brand. Eftersigende har benzin nemlig den ulempe at være et mere brandfagligt brændstof end fx diesel som hovedsageligt blev brugt i de andre kampvogne som deltog i krigs-aktionerne under anden verdenskrig (fx de tyske tanks).
|
|
Ach! Ein Tommy-lighter
|
|
|
Tysker om synet af en Zippo-lighter, formet som en kampvogn.
|
Derfor havde tyskerne ikke særlig meget respekt for Sherman'ene, og synes det var grinagtigt, at man kunne finde på at designe en tank også have glemt at tage højde for sådanne basale egenskaber.
Tyskerne mente at en sådan "design-forglemmelse" bedst kunne sammenlignes med, at have designet en dildo med et perfekt penis-look og derefter valgt pigtråd eller sandpapir som det materiale som dildoerne skulle produceres i. Der er dog idag stadig lidt uklart, om det var benzin-motoren der var skyldig i at Sherman'ene ofte udbrød i brand. Brandene kan også være opstået af andre årsager, som fx tobaksrygning inde i tanken eller en kortslutning i tankens indbyggede mini-køleskab.
Anvendelse
Sherman-tanken blev primært brugt i anden halvdel af 2. verdenskrig, og blev landsat sammen med en hulens masse andet skrammel ved D-dagen i 1944. Her brugte englænderne dem til at rydde op i det meste af Normandiet, lige indtil at de formastede sig til at angribe Villers Bocage, hvor de fik noget så eftertrykkelige stryg. Big time!
Da man var færdige med at lege krig med dem, gav man nogle af dem til Danmark. De står for tiden og ruster op i en lade på Sydsjælland.
Bæltenoter
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.