|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| | {{Citat|Mor giv mig en hest, mor|Gyda Larsen|og om igen}} |
| '''Gyda Larsen''' (1889-) er en dansk skuespiller, der havde sin storhedstid i perioden før stumfilmen, nemlig kassettebåndsperioden. | | '''Gyda Larsen''' (1889-) er en dansk skuespiller, der havde sin storhedstid i perioden før stumfilmen, nemlig kassettebåndsperioden. |
|
| |
|
| De unge ved det ikke, for de ved jo ikke en skid om noget som helst, hvis det ikke kan vises på en Playstation, men kassettebåndsperioden var den tid, hvor film blev indspillet uden film - kun på kassettebånd. | | De unge ved det ikke, for de ved jo ikke en skid om noget som helst, hvis det ikke kan vises på en Playstation, men kassettebåndsperioden var den tid, hvor film blev indspillet uden film - kun på kassettebånd - sådan lidt Podcast-agtigt. |
|
| |
|
|
| |
|
| Publikum - nogen gange så mange som 30 - sad så musestille i biografteatret og lyttede til en kassettebåndsoptagelse af filmstjernene, der fx drak en bajer eller røg en smøg. En såkaldt kassettebåndsautist fortalte så ud fra et manuskript, hvad den enkelte skuespiller nu foretog sig: "Nu rager han hende på ballerne", "hun smiler koket og slipper en lille vind" eller "haha! han glider i en bananskræl, hvor er det bare morsomt!". Disse kassettebåndsfilm var uhyre populære omkring århundredeskiftet (forrige århundredeskifte, knægt, tror du jeg er født i går?), men blev efter en kort årrække udkonkurreret af stumfilmen. | | Publikum - nogen gange så mange som [[30]] - sad så musestille i biografteatret og lyttede til en kassettebåndsoptagelse af filmstjernene, der fx drak en bajer eller røg en smøg. En såkaldt kassettebåndsautist fortalte så ud fra et manuskript, hvad den enkelte skuespiller nu foretog sig: "Nu rager han hende på ballerne", "hun smiler koket og slipper en lille vind" eller "haha! han glider i en bananskræl, hvor er det bare morsomt!". Disse kassettebåndsfilm var uhyre populære omkring århundredeskiftet (forrige århundredeskifte, knægt, tror du jeg er født i går?), men blev efter en kort årrække udkonkurreret af [[stumfilmen]]. |
|
| |
|
| Først i 1979 lykkedes det en sindsforvirret person at parre kassettebåndet med stumfilmen og på den måde blev talefilmen skabt. Den første talefilm havde i øvrigt titlen "den tavse mand". Den solgte 4 billetter. | | Først i [[1979]] lykkedes det en sindsforvirret person at parre kassettebåndet med stumfilmen og på den måde blev [[talefilmen]] skabt. Den første talefilm havde i øvrigt titlen "den tavse mand". Den solgte 4 billetter, heraf en på sofarækken. |
|
| |
|
| Men det var et sidespring, som Gyda ville have sagt... og gjort. | | Men det var et sidespring, som Gyda ville have sagt... og gjort, så dem kommer der nok flere af. |
|
| |
|
| Vores allesammens Gyda voksede op i Istedgade i København, hvor hun trak på gaderne fra hun var 4 år. Som 12-årig fik filmmanden Stevie Wonder øje på hende og efter at have gjort hende gravid med trillinger, stak han hende hovedrollen i kassettebåndsfilmen "Se mig nu". Publikum tog hende straks til deres hjerter og der blev udgivet et hav af kassettebåndsfilm med Gyda-pigen. Her skal blot nævnes de mest kendte: | | Vores allesammens Gyda voksede op i Istedgade i [[København]], hvor hun trak på gaderne fra hun var 4 år. Som 12-årig fik filmmanden [[Stevie Wonder]] øje på hende og efter at have gjort hende gravid med trillinger, stak han hende hovedrollen i kassettebåndsfilmen "Se mig nu". Publikum tog hende straks til deres hjerter og der blev udgivet et [[hav]] af kassettebåndsfilm med Gyda-pigen. Her skal blot nævnes de mest kendte: |
|
| |
|
| *Min røv har fregner (1901) | | *Min røv har fregner (1901) |
Linje 16: |
Linje 17: |
| *Sardin, den er min (1901) og ikke mindst | | *Sardin, den er min (1901) og ikke mindst |
| *Moonraker (1901), hvor hun havde hovedrollen som Sjån Konneri. | | *Moonraker (1901), hvor hun havde hovedrollen som Sjån Konneri. |
| | *Hvem stjal studentens madpakke (sensommeren 1901) ''- spilles stadig ind imellem på P1'' |
| | *Mordet i natpotten (efterårferien 1901) |
|
| |
|
| Men ak, snart indførtes stumfilmen, og det blev nu muligt for publikum at se deres filmstjerner. Det faldt [[ikke]] heldigt ud for vor lille Gyda, hvis udseende var grundigt spoleret af barnefødsler og kønssygdomme. Publikum fandt andre stjerner at tilbede, og Gydapigen gik i [[glemmebogen]]. Fra sit 14. år måtte hun igen ernære sig ved prostitution og rovmord og alt var ved det gamle. | | Men ak, snart indførtes stumfilmen, og det blev nu muligt for publikum at se deres filmstjerner. Det faldt [[ikke]] heldigt ud for vor lille Gyda, hvis udseende var grundigt spoleret af barnefødsler og kønssygdomme. Publikum fandt andre stjerner at tilbede, og Gydapigen gik i [[glemmebogen]]. Fra sit 14. år måtte hun igen ernære sig ved prostitution og rovmord og alt var ved det gamle. |
|
| |
|
| Først i [[1981]], da Gyda var førtidspensionist og deltidsluder, oplevede kassettebåndsfilmene deres renesangse, som jeg ikke kan stave til. Men de blev altså populære, for [[fanden]] da. Gyda rejste nu [[land]] og [[rig]]e rundt og holdt foredrag i halvtomme kirkesale og biblioteker og deltog i "Fjordens dag" og fortalte memoirer til stjernereportere på vej ned og fik honorar for det hele. Derfor kunne hun i 1984 kvitte jobbet som førtidspensionst og nyde ludertilværelsen. Eller omvendt. | | Først i [[1981]], da Gyda var førtidspensionist og deltidsluder, oplevede kassettebåndsfilmene deres renesangse, som jeg ikke kan [[stave]] til. Men de blev altså populære, for [[fanden]] da. Gyda rejste nu [[land]] og [[rig]]e rundt og holdt foredrag i halvtomme kirkesale og biblioteker og deltog i "Fjordens dag" og fortalte memoirer til stjernereportere på vej ned og fik honorar for det hele. Derfor kunne hun i 1984 kvitte jobbet som førtidspensionst og nyde ludertilværelsen. Eller omvendt. |
|
| |
|
| Siden [[2005]] har Gyda været fast inventar på Horslunde plejecenter, hvor hun kan ses savlende i kørestolen ved indgangen til kantinen, hvor hun forsøger at uddele gamle numre af Vagttårnet. | | Siden [[2005]] har Gyda været fast inventar på Horslunde plejecenter, hvor hun kan ses savlende i kørestolen ved indgangen til kantinen, hvor hun forsøger at uddele gamle numre af Vagttårnet. |
Mor giv mig en hest, mor
Gyda Larsen (1889-) er en dansk skuespiller, der havde sin storhedstid i perioden før stumfilmen, nemlig kassettebåndsperioden.
De unge ved det ikke, for de ved jo ikke en skid om noget som helst, hvis det ikke kan vises på en Playstation, men kassettebåndsperioden var den tid, hvor film blev indspillet uden film - kun på kassettebånd - sådan lidt Podcast-agtigt.
Publikum - nogen gange så mange som 30 - sad så musestille i biografteatret og lyttede til en kassettebåndsoptagelse af filmstjernene, der fx drak en bajer eller røg en smøg. En såkaldt kassettebåndsautist fortalte så ud fra et manuskript, hvad den enkelte skuespiller nu foretog sig: "Nu rager han hende på ballerne", "hun smiler koket og slipper en lille vind" eller "haha! han glider i en bananskræl, hvor er det bare morsomt!". Disse kassettebåndsfilm var uhyre populære omkring århundredeskiftet (forrige århundredeskifte, knægt, tror du jeg er født i går?), men blev efter en kort årrække udkonkurreret af stumfilmen.
Først i 1979 lykkedes det en sindsforvirret person at parre kassettebåndet med stumfilmen og på den måde blev talefilmen skabt. Den første talefilm havde i øvrigt titlen "den tavse mand". Den solgte 4 billetter, heraf en på sofarækken.
Men det var et sidespring, som Gyda ville have sagt... og gjort, så dem kommer der nok flere af.
Vores allesammens Gyda voksede op i Istedgade i København, hvor hun trak på gaderne fra hun var 4 år. Som 12-årig fik filmmanden Stevie Wonder øje på hende og efter at have gjort hende gravid med trillinger, stak han hende hovedrollen i kassettebåndsfilmen "Se mig nu". Publikum tog hende straks til deres hjerter og der blev udgivet et hav af kassettebåndsfilm med Gyda-pigen. Her skal blot nævnes de mest kendte:
- Min røv har fregner (1901)
- Putte putte putte (1901)
- Sardin, den er min (1901) og ikke mindst
- Moonraker (1901), hvor hun havde hovedrollen som Sjån Konneri.
- Hvem stjal studentens madpakke (sensommeren 1901) - spilles stadig ind imellem på P1
- Mordet i natpotten (efterårferien 1901)
Men ak, snart indførtes stumfilmen, og det blev nu muligt for publikum at se deres filmstjerner. Det faldt ikke heldigt ud for vor lille Gyda, hvis udseende var grundigt spoleret af barnefødsler og kønssygdomme. Publikum fandt andre stjerner at tilbede, og Gydapigen gik i glemmebogen. Fra sit 14. år måtte hun igen ernære sig ved prostitution og rovmord og alt var ved det gamle.
Først i 1981, da Gyda var førtidspensionist og deltidsluder, oplevede kassettebåndsfilmene deres renesangse, som jeg ikke kan stave til. Men de blev altså populære, for fanden da. Gyda rejste nu land og rige rundt og holdt foredrag i halvtomme kirkesale og biblioteker og deltog i "Fjordens dag" og fortalte memoirer til stjernereportere på vej ned og fik honorar for det hele. Derfor kunne hun i 1984 kvitte jobbet som førtidspensionst og nyde ludertilværelsen. Eller omvendt.
Siden 2005 har Gyda været fast inventar på Horslunde plejecenter, hvor hun kan ses savlende i kørestolen ved indgangen til kantinen, hvor hun forsøger at uddele gamle numre af Vagttårnet.
Æret være Gydas minde.