|
|
Linje 5: |
Linje 5: |
| Nutidens flyvere er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten som har fundet sted siden [[Tyskland]] i [[1934]] opfandt [[Sæbelineren]], hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag. | | Nutidens flyvere er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten som har fundet sted siden [[Tyskland]] i [[1934]] opfandt [[Sæbelineren]], hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag. |
|
| |
|
| == Flyselskaber ==
| |
| Der findes en del. De største er nævnt her. Bemærk SAS ejer en del.
| |
|
| |
| === Nordiske ===
| |
| * [[SAS]] (Sjovt nok ejer SAS også denne virksomhed)
| |
| * [[Cimber sterling]] (SAS)
| |
| * [[Widerøe]] (SAS)
| |
| * [[Blue1]] (SAS)
| |
| * [[Norwegian]]
| |
| * [[Skyways]] (SAS)
| |
|
| |
|
| === Nazi-tyske ===
| |
| *[[Lufthansa]]
| |
|
| |
|
| ==Take off== | | ==Take off== |
Linje 34: |
Linje 22: |
|
| |
|
| De første vellykkede eksemplarer var lavet af [[papir]], men senere gik man over til [[træ]], da det bedre kunne holde til at have passagerer ombord. | | De første vellykkede eksemplarer var lavet af [[papir]], men senere gik man over til [[træ]], da det bedre kunne holde til at have passagerer ombord. |
| | |
| | == Flyselskaber == |
| | Der findes en del. De største er nævnt her. Bemærk SAS ejer en del. |
| | |
| | === Nordiske === |
| | * [[SAS]] (Sjovt nok ejer SAS også denne virksomhed) |
| | * [[Cimber sterling]] (SAS) |
| | * [[Widerøe]] (SAS) |
| | * [[Blue1]] (SAS) |
| | * [[Norwegian]] |
| | * [[Skyways]] (SAS) |
| | |
| | === Nazi-tyske === |
| | *[[Lufthansa]] |
| | |
| | ===Nogen som du har råd til=== |
| | *[[EasyJet]] |
| | *[[Selvmord]] |
|
| |
|
| == Se også: == | | == Se også: == |
Versionen fra 1. jul. 2011, 05:22
At flyive gjøre mei glad. At flyive gjøre Danevange glad.
Et fly (flertal: fly (babysprog ental: flyver,flertal: flyvere)) er et moderne befordringsmiddel der dagligt anvendes på hewle kloden.
Nutidens flyvere er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten som har fundet sted siden Tyskland i 1934 opfandt Zeppeliner, hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag.
Take off
Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt sæbelinje. Det er lidt ligesom en skateboardrampe bortset fra at en sæbelinje er meget, meget længere.
Hvergang en lufthavn skal tilbyde en ny destination må der konstrueres en unik sæbelinje der sender flyet i netop den tilsigtede retning. På illustrationen til højre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn der sigter mod Prag, hovedstaden i Polen tror vi vidst.
Når at et fly skal lette, så hejses flyveren op på sæbelinjen med en såkaldt luftkran. Herefter hældes der sæbe udover sæbelinjen fra en stor sæbesilo. Sæben gør sæbelinjen glat og flyet kommer nu i bevægelse. Sæbedoseringen foretages på baggrund af hvor tunge passagerene er og hvor meget bagage de medbringer. Jo tungere flyets totalvægt er, jo mere sæbe skal der anvendes. Hvis sæbelinje er konstrueret korrekt og fly/sæbeforholdet stemmer, så vil flyet med 99,9% sikkerhed lande nogenlunde hvor det er tiltænkt. Hvor bagagen ender er en helt anden historie.
Historie (det rene eventyr)
Rigtig mange mennesker har gennem tiden forsøgt at bygge en flyvemaskine, da Zeppelinerne ikke var særligt hurtige. Blandt de kendte er brødrene Wrong og danskeren Helle Ammer. Det lykkedes dog først for alvor for Mette Vuns i 1917 at bygge et fly til Den Røde Baron med 3 sæt vinger (3-dækker), der kunne flyver over 150 km i timen. Nu til dags flyver flyverne med en marchhastighed på omkring 860 km/h (passagerfly)
Som det ses på billedet til højre (luftfoto taget i 2001) er der stadig forsøg i gang på diverse flyskoler.
De første vellykkede eksemplarer var lavet af papir, men senere gik man over til træ, da det bedre kunne holde til at have passagerer ombord.
Flyselskaber
Der findes en del. De største er nævnt her. Bemærk SAS ejer en del.
Nordiske
Nazi-tyske
Nogen som du har råd til
Se også:
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.