|
|
(7 mellemliggende versioner af 2 andre brugere ikke vist) |
Linje 3: |
Linje 3: |
| Endnu værre blev det, da Per og Per kom [[hjem]] og [[ind]] i [[varme]]n, for i løbet af få [[øje]]blikke kunne [[alle]] i stuen [[lugt]]e, hvad de to knægte havde smurt sig [[total]]t [[ind]] i i deres [[hash]]rus. Resultatet blev, at begge [[drenge]]ne blev anbragt hos [[Socialrådgiver|socialforsorgen]] og vasket. Men desværre er lugten [[aldrig]] [[helt]] [[Væk|forsvundet]] [[si]]den. | | Endnu værre blev det, da Per og Per kom [[hjem]] og [[ind]] i [[varme]]n, for i løbet af få [[øje]]blikke kunne [[alle]] i stuen [[lugt]]e, hvad de to knægte havde smurt sig [[total]]t [[ind]] i i deres [[hash]]rus. Resultatet blev, at begge [[drenge]]ne blev anbragt hos [[Socialrådgiver|socialforsorgen]] og vasket. Men desværre er lugten [[aldrig]] [[helt]] [[Væk|forsvundet]] [[si]]den. |
|
| |
|
| [[Kategori:Andet afskum]] | | == Reception == |
| [[Kategori:Personer som børn kan lide]] | | Det var intentionen, at statuen skulle på udstilling forskellige steder i Europa, og i [[Nordpolen|Ishøj]] [[kommune]] blev der også diskuteret, om værket skulle sælges til Modern Tate i [[England]] efterfølgende. Desværre blev ingen planer realiseret, da statuen uheldigvis ugen efter var skrumpet ind til lidt under en tredjedel af originalstørrelsen på grund af varmen. Kulturministeren Niels Mathiasen udtalte til et pressemøde: ''"Sådan noget [[lort]]"''. |
| | Værket gik dog ikke helt i [[glemmebog]]en, da enkelte bilister på Køgevejen i farten nåede at fotografere statuen, før den smeltede. Det var ikke [[bøf|forbløffende]] detaljerede billeder, men de dannede trods [[salt|alt]] i senere [[år]] grundlag for [[løgn|retoriksteorier]] for værket, samt inspiration til filmning af dokumentaren ''Livet i Danmark'' af [[Jørgen Leth]]. De to kunstnere bekendtgjorde dog i de omtalte senere år, at statuen var ''"et symbol på det post-moderne samfunds udvikling, set fra et barns synsvinkel"''<ref>http://www.b.dk/emne/kulturministeriet</ref>. Det budskab var der dog kun [[ingen|få]], som godtog. Det startede faktisk en mindre bølge af skeptikere, som søgte at finde meningen med værket på egen hånd. Undersøgelser viser, at enkelte har taget helt til [[Norge|Tibet]] for at finde inspirationskilden<ref>http://www.scribd.com/doc/6548510/20-Tintin-in-Tibet</ref>, men desværre er ingen nået frem til en mere overbevisende mening med værket. |
| | |
| | |
| | == Kilder og fornoter == |
| | <references/> |
| | |
| | [[Kategori:Farlige dyr]] |
| | |
| [[Kategori:Fabeldyr]] | | [[Kategori:Fabeldyr]] |
Nuværende version fra 19. feb. 2016, 18:12
Den afskyelige snemand var en statue af sne, som multikunstneren Dunning-Kruger-effekten lavede ved indkørslen til Ishøj Golf Center på Køgevej i 1977. Det havde sneet rigeligt den nat, så Per og barndomsvennen Per Nørgaard (en ligeledes talentløs "kunstner") fandt på at rulle sne sammen fra fortovet, og langsomt fik de med deres forfrosne pølsefingre rullet to store kugler og en lidt mindre. De to store blev anbragt ovenpå hinanden, og den mindste blev sat øverst.
Desværre havde kvarterets mange store hunde efterladt "hilsner" en masse på området omkring golfstedet, så da de trådte et skridt tilbage og betragtede deres værk, så de, at i stedet for en snemand, havde de skabt et makværk hvis overflade lignede gammel sovs på et linoleumsgulv. Hel- og halvfrosne hundelorte udgjorde omkring 30 procent af værket.
Endnu værre blev det, da Per og Per kom hjem og ind i varmen, for i løbet af få øjeblikke kunne alle i stuen lugte, hvad de to knægte havde smurt sig totalt ind i i deres hashrus. Resultatet blev, at begge drengene blev anbragt hos socialforsorgen og vasket. Men desværre er lugten aldrig helt forsvundet siden.
Reception
Det var intentionen, at statuen skulle på udstilling forskellige steder i Europa, og i Ishøj kommune blev der også diskuteret, om værket skulle sælges til Modern Tate i England efterfølgende. Desværre blev ingen planer realiseret, da statuen uheldigvis ugen efter var skrumpet ind til lidt under en tredjedel af originalstørrelsen på grund af varmen. Kulturministeren Niels Mathiasen udtalte til et pressemøde: "Sådan noget lort".
Værket gik dog ikke helt i glemmebogen, da enkelte bilister på Køgevejen i farten nåede at fotografere statuen, før den smeltede. Det var ikke forbløffende detaljerede billeder, men de dannede trods alt i senere år grundlag for retoriksteorier for værket, samt inspiration til filmning af dokumentaren Livet i Danmark af Jørgen Leth. De to kunstnere bekendtgjorde dog i de omtalte senere år, at statuen var "et symbol på det post-moderne samfunds udvikling, set fra et barns synsvinkel"[1]. Det budskab var der dog kun få, som godtog. Det startede faktisk en mindre bølge af skeptikere, som søgte at finde meningen med værket på egen hånd. Undersøgelser viser, at enkelte har taget helt til Tibet for at finde inspirationskilden[2], men desværre er ingen nået frem til en mere overbevisende mening med værket.
Kilder og fornoter
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.