Zeppelinere var gigantiske, opulente, luksuriøse monstrummer, man fløj rundt med i de gode gamle dage. Det var i princippet en oppustelig ballon, der var udformet som en gigantisk fallos.[3] Så sprøjtede man derpå noget let gas ind i skroget[4] og videre ind i inderballonen, hvilket gav fartøjet opdrift. For enden af ballonen sad der ikke færre end 28 forkromprimerede V16-motorer,[5] som med deres 12.000 heste skød det 400 meter lange tankskib frem gennem atmosfæren.[6]
Bagmanden bag zeppelinerne, den ærketyske grev Ferdinand von Zeppelin, var en uheldbredelig looner[7].
|
|
Er det en bule der i dine bukser, eller er du bare glad for at se mig?
|
|
|
Ballonmanden i Tivoli om Ferdinand von Zeppelin
|
Great succes!
I takt med Industrialiseringen fandt man hurtigt ud af, at George Stephensons succes med dampmaskiner da sagtens kunne overføres til luftskibe. I stedet for kedel, damp og jern, skulle man bare anvende tomrum, gas og garn. I Paris opfandt man hurtigt de første, primitive luftskibe, men teknikken spredte sig hurtigt til England, Tyskland, Holland, Belgien og derpå til Tønder, Tilst og Gram. Der hvor jernbanen ikke kunne komme frem, fløj nu gigantiske mågefjernere rundt. Tju-hej hvor det gik! Og over Atlanten endda! Neeej, hvor fint!
Luftkastellet der blev sprængt
Intet varer dog evigt! I 1937 overså en kvindelig passager på LZ 129 Hindenburg et No Smoking-skilt. Det fik fatale konsekvenser. Der gik ild i luftballonen,[8] og de rejsende fra Frankfurt til New Jersey nåede aldrig at komme med udtalelser til pressen,[9] og i de dage havde man endnu ikke mobiltelefoner. Katastrofen satte en stopper for idéen om, at man bare kunne pumpe 200.000 m³ lightergas ind i en kæmpemæssig ballon med rygere levende mennesker om bord,[10] og med den højeksplosive brint i rå mængder kun få centimeter væk fra askebægrene.[11] I stedet valgte folk nu at flyve med Lufthansa, eller Luftwaffe, når de skulle fra Tyskland og ud i verden[12].
Senere overtog Simon Spies og Politikens kulturrejser ansvaret for forvaltningen af den vigtige arv med viderebringelsen af den mellemfolkelige forståelse, og efterfølgende sendte kulturrejseselskaberne millioner af danskerne sikkert til Mallorca DDR, Bulgarien og Israel[13] i komfortable - og relativt sikre - aluminiumsrammer.[14]
Se også
Flatulente fodnoter
- ↑ En eufemisme for at køre svinet i garage
- ↑ Undtagen måske på steder, der begynder med
Loch Hurst ... Lake Hearst ... der begynder med stort L
- ↑ En tro kopi af Kejser Wilhelms'
- ↑ Det krævede 2.742.318 dåser lightergas at fylde "Hindenburg", og det er derfor, at der stadig, den dag i dag, er advarsler på dåserne med lightergas
- ↑ Fra Skôdafabrikkerne i Tjekkoslovakiet
- ↑ Med hastigheder på helt op til 35 km/t!
- ↑ Han var bare en lillebitte smule sindssyg
- ↑ Eller rettere: der gik ild i de hundredtusinder af kubikmeter lightergas, der var i ballonen
- ↑ Men pressen var til stede, og derfor har vi i dag de uforglemmelige ord: " ... and now they are hit by lightning, no, it must be fireworks, and the passengers and crew are basejumping right now", alt sammen kun takket være en kvik radioreporter, som befandt sig i New Jersey den dag
- ↑ Der var endda en rygesalon!
- ↑ Da man omsider fandt på at komme helium i, var chancen for længst forpasset ...
- ↑ Fundet af Christoffer Columbus
- ↑ til grisefest og masser af rødvin, Aloha!
- ↑ Og sådan er det stadigvæk
Bidragsydere: CooperDK
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.