At flyive gjøre mei glad. At flyive gjøre Danevange glad.
Bøvs
Et fly (flertal: fly (babysprog ental: flyver,flertal: flyvere)) er et moderne befordringsmiddel der dagligt anvendes på hewle kloden.
Nutidens fly er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten som har fundet sted siden Tyskland i 1934 opfandt Zeppeliner, hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag.
Take off
Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt sæbelinje. Det er lidt ligesom en skateboardrampe bortset fra at en sæbelinje er meget, meget længere.
Hver gang en lufthavn skal tilbyde en ny destination må der konstrueres en unik sæbelinje der sender flyet i netop den tilsigtede retning. På illustrationen til højre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn der sigter mod Prag, hovedstaden i Polen tror vi vidst.
Når at et fly skal lette, så hejses flyveren op på sæbelinjen med en såkaldt luftkran. Herefter hældes der sæbe udover sæbelinjen fra en stor sæbesilo. Sæben gør sæbelinjen glat og flyet kommer nu i bevægelse. Sæbedoseringen foretages på baggrund af hvor tunge passagerene er og hvor meget bagage de medbringer. Jo tungere flyets totalvægt er, jo mere sæbe skal der anvendes. Hvis sæbelinje er konstrueret korrekt og fly/sæbeforholdet stemmer, så vil flyet med 99,9% sikkerhed lande nogenlunde hvor det er tiltænkt. Hvor bagagen ender er en helt anden historie.
Check in
Når du skal checke din bagage ind, får du en polkafarvet bagagestrimmel, som fastnes til bagagen. Dette er så taxa-chauffører kan se hvor de skal aflevere det, hvis sæbelinjen har været skæv.
Ny teknologi
En dansker ved navn Arne Jensen opfandt rummet. Altså et hulrum,til at have ting i. Disse er nu indbygget på alle nordiske flyselskabers fly, og kaldes ladtrum. Nazi-tyske bruger stadig et gitter på taget og en cykellås.
Af denne teori kan man se at nordiske selvskaber er bedst.
Historie (det rene eventyr)
Rigtig mange mennesker har gennem tiden forsøgt at bygge en flyvemaskine, da Zeppelinerne ikke var særligt hurtige. Blandt de kendte er brødrene Wrong og danskeren Helle Ammer. Det lykkedes dog først for alvor for Mette Vuns i 1917 at bygge et fly til Den Røde Baron med 3 sæt vinger (3-dækker), der kunne flyver over 150 km i timen. Nu til dags flyver flyverne med en marchhastighed på omkring 860 km/h (passagerfly)
Som det ses på billedet til højre (luftfoto taget i 2001) er der stadig forsøg i gang på diverse flyskoler.
De første vellykkede eksemplarer var lavet af papir, men senere gik man over til træ, da det bedre kunne holde til at have passagerer ombord.
Flyselskaber
Der findes en del. De største er nævnt her. Bemærk SAS ejer en del.
Nordiske
Nazi-tyske
Nogen som du har råd til
- EasyJet (Måske har du råd til billetten, men oven i prisen skal du betale: rullestolsafgift (også selvom du er gående), free seating tillæg, bagagetillæg, løn til piloterne, skjulte afgifter, betalingsafgift og et straffetillæg på forhånd. Det er billige at flyve samme rute på business class på SAS eller SAS-selskaber)
- Spademanns guide til Selvmord
- Wooddy Woodpecker Airlines
Se også:
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.