|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| [[Image:september11.gif|thumb|200px|En typisk flyvning på [[American Airlines]]. Her har sæbelinjens retning desværre været et par centigrader ved siden af og flyet ramte derfor [[ikke]] New Heathrow Lufthavnen som planlagt]] | | [[Image:september11.gif|thumb|200px|En typisk flyvning på [[American Airlines]]. Her har sæbelinjens retning desværre været et par centigrader ved siden af og flyet ramte derfor [[ikke]] New Heathrow Lufthavnen som planlagt]] |
| {{Citat|At flyive gjøre mei glad. At flyive gjøre Danevange glad.|H.C. Andersen|SAS' nye a350 el. B787.}} | | {{Citat|At flyive gjøre mei glad. At flyive gjøre Danevange glad.|H.C. Andersen|SAS' nye a350 el. B787.}} |
| {{Citat|Bøvs|Anonym amerikansk madelsker|et irrellevant emne}} | | {{Citat|Bøvs|Anonym amerikansk madelsker|et irrelevant emne}}<br /> |
| Et fly (flertal: fly (babysprog ental: flyver,flertal: flyvere)) er et moderne befordringsmiddel der dagligt anvendes på hewle kloden. | | Et fly (flertal: fly (babysprog ental: flyver, flertal: flyvere)) er et moderne befordringsmiddel, der dagligt anvendes på hele kloden. |
|
| |
|
| Nutidens fly er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten som har fundet sted siden [[Tyskland]] i [[1934]] opfandt [[Sæbelineren]], hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag. | | Nutidens fly er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten, som har fundet sted siden [[Tyskland]] i [[1934]] opfandt [[sæbelineren]], hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag. |
|
| |
|
|
| |
|
|
| |
|
| ==Take off== | | ==Take off== |
| [[Image:Aalborgpolenlinje.gif|thumb|200px|Sæbelinje i Aalborg Lufthavn]]Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt [[sæbelinje]]. Det er lidt ligesom en skateboardrampe bortset fra at en sæbelinje er meget, meget længere. | | [[Image:Aalborgpolenlinje.gif|thumb|200px|Sæbelinje i Aalborg Lufthavn]]Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt [[sæbelinje]]. Det er lidt ligesom en skateboardrampe, bortset fra at en sæbelinje er meget, meget længere. |
|
| |
|
| Hver gang en lufthavn skal tilbyde en ny destination må der konstrueres en unik sæbelinje der sender flyet i netop den tilsigtede retning. På illustrationen til højre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn der sigter mod [[Prag]], hovedstaden i [[Polen]] tror vi vidst. | | Hver gang en [[lufthavn]] skal tilbyde en ny destination, må der konstrueres en unik sæbelinje, der sender flyet i netop den tilsigtede retning. På illustrationen til højre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn, der sigter mod [[Prag]], hovedstaden i [[Polen]], tror vi vistnok. |
|
| |
|
| Når at et fly skal lette, så hejses flyveren op på sæbelinjen med en såkaldt [[luftkran]]. Herefter hældes der sæbe udover sæbelinjen fra en stor sæbesilo. Sæben gør sæbelinjen glat og flyet kommer nu i bevægelse. Sæbedoseringen foretages på baggrund af hvor tunge passagerene er og hvor meget bagage de medbringer. Jo tungere flyets totalvægt er, jo mere sæbe skal der anvendes. Hvis sæbelinje er konstrueret korrekt og fly/sæbeforholdet stemmer, så vil flyet med 99,9% sikkerhed lande nogenlunde hvor det er tiltænkt. Hvor bagagen ender er en helt anden [[historie]]. | | Når et fly skal lette, så hejses flyveren op på sæbelinjen med en såkaldt [[luftkran]]. Herefter hældes der sæbe ud over sæbelinjen fra en stor sæbesilo. Sæben gør sæbelinjen glat og flyet kommer nu i bevægelse. Sæbedoseringen foretages på baggrund af, hvor tunge passagerene er og hvor meget bagage, de medbringer. Jo tungere flyets totalvægt er, desto mere sæbe skal der anvendes. Hvis sæbelinjen er konstrueret korrekt og fly/sæbeforholdet stemmer, så vil flyet med 99,9% sikkerhed lande nogenlunde hvor det er tiltænkt. Hvor bagagen ender er en helt anden [[historie]]. |
|
| |
|
| == Check in == | | == Check in == |
| Når du skal checke din bagage ind, får du en polkafarvet bagagestrimmel, som fastnes til bagagen. Dette er så taxa-chauffører kan se hvor de skal aflevere det, hvis sæbelinjen har været skæv. | | Når du skal checke din bagage ind, får du en polkafarvet bagagestrimmel, som fæstnes til bagagen. Dette er så taxi-chaufførerne kan se, hvor de skal aflevere det, hvis sæbelinjen har været skæv. |
|
| |
|
| == Ny teknologi == | | == Ny teknologi == |
| En dansker ved navn [[Arne Jensen]] opfandt rummet. Altså et hulrum,til at have ting i. Disse er nu indbygget på alle nordiske flyselskabers fly, og kaldes ladtrum. Nazi-tyske bruger stadig et gitter på taget og en cykellås. | | En dansker ved navn [[Arne Jensen]] opfandt [[rum]]met. Altså et hulrum til at have ting i. Disse er nu indbygget på alle nordiske flyselskabers fly, og kaldes lastrum. Nazi-tyskere bruger stadig et gitter på taget og en cykellås. |
|
| |
|
| Af denne teori kan man se at nordiske selvskaber er bedst. | | Af denne teori kan man se, at nordiske selskaber er bedst. |
|
| |
|
|
| |
|
| == Historie (det rene eventyr) == | | == Historie (det rene eventyr) == |
| [[Billede:Cheerleader_fly.jpg|thumb|200px|Mette Fugl (tidligere Vuns) er ved at have det næste hold flyvefærdige elever klar.]] | | [[Billede:Cheerleader_fly.jpg|thumb|200px|Mette Fugl (tidligere Vuns) er ved at have det næste hold flyvefærdige elever klar.]] |
| Rigtig mange [[mennesker]] har gennem tiden forsøgt at bygge en flyvemaskine, da Zeppelinerne ikke var særligt hurtige. Blandt de kendte er brødrene Wrong og danskeren Helle Ammer. Det lykkedes dog først for alvor for Mette Vuns i 1917 at bygge et fly til [[Nuser|Den Røde Baron]] med 3 sæt vinger (3-dækker), der kunne flyver over 150 km i timen. Nu til dags flyver flyverne med en marchhastighed på omkring 860 km/h (passagerfly) | | Rigtig mange [[mennesker]] har gennem tiden forsøgt at bygge en flyvemaskine, da [[zeppeliner]]ne ikke var særligt hurtige. Blandt de kendte er brødrene Wrong og danskeren Helle Ammer. Det lykkedes dog først for alvor for Mette Vuns i 1917 at bygge et fly til [[Nuser|Den Røde Baron]] med tre sæt vinger (3-dækker), der kunne flyve over 150 km i timen. Nutildags flyver flyverne med en marchhastighed på omkring 860 km/h (passagerfly). |
|
| |
|
| Som det ses på [[billede]]t til højre (luftfoto taget i [[2001]]) er der stadig forsøg i gang på diverse flyskoler. | | Som det ses på [[billede]]t til højre (luftfoto taget i [[2001]]), er der stadig forsøg i gang på diverse flyskoler. |
|
| |
|
| De første vellykkede eksemplarer var lavet af [[papir]], men senere gik man over til [[træ]], da det bedre kunne holde til at have passagerer ombord. | | De første vellykkede eksemplarer var lavet af [[papir]], men senere gik man over til [[træ]], da det bedre kunne holde til at have passagerer om bord. |
|
| |
|
| == Flyselskaber == | | == Flyselskaber == |
| Der findes en del. De største er nævnt her. Bemærk SAS ejer en del. | | Der findes en del. De største er nævnt her. Bemærk at SAS ejer en del. |
|
| |
|
| === Nordiske === | | === Nordiske === |
Linje 44: |
Linje 44: |
| * [[Skyways]] (SAS) | | * [[Skyways]] (SAS) |
|
| |
|
| === Nazi-tyske === | | === Nazi-tyske fly === |
| [[Fil:Lufthansa3.jpg|thumb|400px|Her ses forskellen fra nordiske flyselskabers flotte nye fly, og så sammenlignet med de Nazi-tyske.]] | | [[Fil:Lufthansa3.jpg|thumb|400px|Her ses forskellen fra nordiske flyselskabers flotte nye fly, og så sammenlignet med de Nazi-tyske.]] |
| *[[Lufthansa]] | | *[[Lufthansa]] |
|
| |
|
| ===Nogen som du har råd til=== | | ===Nogen som du har råd til=== |
| *[[EasyJet]] (Måske har du råd til billetten, men oven i prisen skal du betale: rullestolsafgift (også selvom du er gående), free seating tillæg, bagagetillæg, løn til piloterne, skjulte afgifter, betalingsafgift og et straffetillæg på forhånd. Det er billige at flyve samme rute på business class på SAS eller SAS-selskaber) | | *[[EasyJet]] (Måske har du råd til billetten, men oven i prisen skal du betale: rullestolsafgift (også selvom du er gående), free seating-tillæg, bagagetillæg, løn til piloterne, skjulte afgifter, betalingsafgift og et straffetillæg på forhånd. Det er billigere at flyve samme rute på ''business class'' på SAS eller med de andre SAS-selskaber) |
| *[[Selvmord]] | | *[[Selvmord]] |
| *[[Wooddy Woodpecker Airlines]] | | *[[Wooddy Woodpecker Airlines]] |
| | *[[Usynlighedkappen]] |
|
| |
|
| == Se også: == | | == Se også: == |
At flyive gjøre mei glad. At flyive gjøre Danevange glad.
Bøvs
Et fly (flertal: fly (babysprog ental: flyver, flertal: flyvere)) er et moderne befordringsmiddel, der dagligt anvendes på hele kloden.
Nutidens fly er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten, som har fundet sted siden Tyskland i 1934 opfandt sæbelineren, hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag.
Take off
Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt sæbelinje. Det er lidt ligesom en skateboardrampe, bortset fra at en sæbelinje er meget, meget længere.
Hver gang en lufthavn skal tilbyde en ny destination, må der konstrueres en unik sæbelinje, der sender flyet i netop den tilsigtede retning. På illustrationen til højre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn, der sigter mod Prag, hovedstaden i Polen, tror vi vistnok.
Når et fly skal lette, så hejses flyveren op på sæbelinjen med en såkaldt luftkran. Herefter hældes der sæbe ud over sæbelinjen fra en stor sæbesilo. Sæben gør sæbelinjen glat og flyet kommer nu i bevægelse. Sæbedoseringen foretages på baggrund af, hvor tunge passagerene er og hvor meget bagage, de medbringer. Jo tungere flyets totalvægt er, desto mere sæbe skal der anvendes. Hvis sæbelinjen er konstrueret korrekt og fly/sæbeforholdet stemmer, så vil flyet med 99,9% sikkerhed lande nogenlunde hvor det er tiltænkt. Hvor bagagen ender er en helt anden historie.
Check in
Når du skal checke din bagage ind, får du en polkafarvet bagagestrimmel, som fæstnes til bagagen. Dette er så taxi-chaufførerne kan se, hvor de skal aflevere det, hvis sæbelinjen har været skæv.
Ny teknologi
En dansker ved navn Arne Jensen opfandt rummet. Altså et hulrum til at have ting i. Disse er nu indbygget på alle nordiske flyselskabers fly, og kaldes lastrum. Nazi-tyskere bruger stadig et gitter på taget og en cykellås.
Af denne teori kan man se, at nordiske selskaber er bedst.
Historie (det rene eventyr)
Rigtig mange mennesker har gennem tiden forsøgt at bygge en flyvemaskine, da zeppelinerne ikke var særligt hurtige. Blandt de kendte er brødrene Wrong og danskeren Helle Ammer. Det lykkedes dog først for alvor for Mette Vuns i 1917 at bygge et fly til Den Røde Baron med tre sæt vinger (3-dækker), der kunne flyve over 150 km i timen. Nutildags flyver flyverne med en marchhastighed på omkring 860 km/h (passagerfly).
Som det ses på billedet til højre (luftfoto taget i 2001), er der stadig forsøg i gang på diverse flyskoler.
De første vellykkede eksemplarer var lavet af papir, men senere gik man over til træ, da det bedre kunne holde til at have passagerer om bord.
Flyselskaber
Der findes en del. De største er nævnt her. Bemærk at SAS ejer en del.
Nordiske
Nazi-tyske fly
Nogen som du har råd til
- EasyJet (Måske har du råd til billetten, men oven i prisen skal du betale: rullestolsafgift (også selvom du er gående), free seating-tillæg, bagagetillæg, løn til piloterne, skjulte afgifter, betalingsafgift og et straffetillæg på forhånd. Det er billigere at flyve samme rute på business class på SAS eller med de andre SAS-selskaber)
- Spademanns guide til Selvmord
- Wooddy Woodpecker Airlines
- Usynlighedkappen
Se også: