|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
| {{Citat|Uskik følge eller uland '''fly'''|En halv Nelson Mandela}} | | {{Citat|Uskik følge eller uland '''fly'''|En halv Nelson Mandela}} |
| [[Image:september11.gif|thumb|200px|En typisk flyvning på SAS Economy. Her har sæbelinjens retning desværre været et par centigrader ved siden af og flyet ramte derfor ikke New Heathrow Lufthavnen som planlagt]] Et fly (flertal: flyere) er et moderne befordringsmiddel der dagligt anvendes på hele kloden. Nutidens flyere er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten som har fundet sted siden [[Tyskland]] i [[1934]] opfandt [[Sæbelineren]], hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag. | | [[Image:september11.gif|thumb|200px|En typisk flyvning på SAS Economy. Her har sæbelinjens retning desværre været et par centigrader ved siden af og flyet ramte derfor ikke New Heathrow Lufthavnen som planlagt]] |
| | Et fly (flertal: flyvere) er et moderne befordringsmiddel der dagligt anvendes på hele kloden. Nutidens flyvere er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten som har fundet sted siden [[Tyskland]] i [[1934]] opfandt [[Sæbelineren]], hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag. |
|
| |
|
| ==Take off== | | ==Take off== |
| Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt [[sæbelinje]]. Det er lidt ligesom en skateboardrampe bortset fra at en sæbelinje er meget meget længere. Hvergang en lufthavn skal tilbyde en ny destination må der konstrueres en unik sæbelinje der sender flyet i netop den tilsigtede retning. På illustrationen til højre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn der sigter mod [[Prag]], hovedstaden i [[Polen]]. | | Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt [[sæbelinje]]. Det er lidt ligesom en skateboardrampe bortset fra at en sæbelinje er meget meget længere. Hvergang en lufthavn skal tilbyde en ny destination må der konstrureres en unik sæbelinje der sender flyet i netop den tilsigtede retning. På illustrationen til højre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn der sigter mod [[Prag]], hovedstaden i [[Polen]]. |
| [[Image:Aalborgpolenlinje.gif|thumb|200px|Sæbelinje i Aalborg Lufthavn]] | | [[Image:Aalborgpolenlinje.gif|thumb|200px|Sæbelinje i Aalborg Lufthavn]] |
|
| |
|
Linje 11: |
Linje 12: |
| == Historie (det rene eventyr) == | | == Historie (det rene eventyr) == |
| [[Billede:Cheerleader_fly.jpg|thumb]] | | [[Billede:Cheerleader_fly.jpg|thumb]] |
| Rigtig mange [[mennesker]] har gennem tiden forsøgt at bygge en flyvemaskine. Blandt de kendte er brøderne Wrong og danskeren Helle Ammer. Som det ses på [[billede]]t til højre (luftfoto taget i [[2002]]) er der stadig forsøg igang på diverse flyskoler. | | Rigtig mange [[mennesker]] har gennem tiden forsøgt at bygge en flyvemaskine, da Zeppelinerne ikke var særligt hurtige. Blandt de kendte er brødrene Wrong og danskeren Helle Ammer. Det lykkedes dog først for alvor for Mette Vuns i 1917 at bygge et fly med 3 sæt vinger (3-dækker), der kunne flyver over 150 km i timen. |
| | |
| | Som det ses på [[billede]]t til højre (luftfoto taget i [[2001]]) er der stadig forsøg i gang på diverse flyskoler. |
|
| |
|
| De første vellykkede eksemplarer var lavet af [[papir]], men senere gik man over til [[træ]], da det bedre kunne holde til at have passagerer ombord. | | De første vellykkede eksemplarer var lavet af [[papir]], men senere gik man over til [[træ]], da det bedre kunne holde til at have passagerer ombord. |
|
| |
|
| == Se også: == | | == Se også: == |
|
| |
| *[[Helikopter]] | | *[[Helikopter]] |
| | | *[[Fugl]] |
| [[Kategori:Ting som normale mennesker ikke fatter en brik af]] | | [[Kategori:Ting som normale mennesker ikke fatter en brik af]] |
| [[Kategori:Avanceret teknologi]]
| |
| [[Kategori:Videnskab]] | | [[Kategori:Videnskab]] |
| [[Kategori:Ultra avanceret teknologi]]
| |
| [[Kategori:Mega ultra avanceret teknologi]] | | [[Kategori:Mega ultra avanceret teknologi]] |
Uskik følge eller uland fly
Et fly (flertal: flyvere) er et moderne befordringsmiddel der dagligt anvendes på hele kloden. Nutidens flyvere er resultatet af den teknologiske udvikling i luftfarten som har fundet sted siden Tyskland i 1934 opfandt Zeppeliner, hvis afsætsteknik stadig anvendes i dag.
Take off
Når et fly skal lette, så placeres det på en særlig glat rampe, en såkaldt sæbelinje. Det er lidt ligesom en skateboardrampe bortset fra at en sæbelinje er meget meget længere. Hvergang en lufthavn skal tilbyde en ny destination må der konstrureres en unik sæbelinje der sender flyet i netop den tilsigtede retning. På illustrationen til højre ses de tekniske tegninger til sæbelinjen i Aalborg Lufthavn der sigter mod Prag, hovedstaden i Polen.
Når at et fly skal lette, så hejses flyveren op på sæbelinjen med en såkaldt luftkran. Herefter hældes der sæbe udover sæbelinjen fra en stor sæbesilo. Sæben gør sæbelinjen glat og flyet kommer nu i bevægelse. Sæbedoseringen foretages på baggrund af hvor tunge passagerene er og hvor meget bagage de medbringer. Jo tungere flyets totalvægt er, jo mere sæbe skal der anvendes. Hvis sæbelinje er konstrueret korrekt og fly/sæbeforholdet stemmer, så vil flyet med 99,9 procentgraders sikkerhed lande nogenlunde hvor det er tiltænkt.
Historie (det rene eventyr)
Rigtig mange mennesker har gennem tiden forsøgt at bygge en flyvemaskine, da Zeppelinerne ikke var særligt hurtige. Blandt de kendte er brødrene Wrong og danskeren Helle Ammer. Det lykkedes dog først for alvor for Mette Vuns i 1917 at bygge et fly med 3 sæt vinger (3-dækker), der kunne flyver over 150 km i timen.
Som det ses på billedet til højre (luftfoto taget i 2001) er der stadig forsøg i gang på diverse flyskoler.
De første vellykkede eksemplarer var lavet af papir, men senere gik man over til træ, da det bedre kunne holde til at have passagerer ombord.
Se også: