|
|
Linje 7: |
Linje 7: |
| == Anvendelse == | | == Anvendelse == |
|
| |
|
| Ved at indlægge en såkaldt [[kassette]] kunne man høre hele 10 minutters [[musik]], og når man så vendte kassetten om kunne man få den afspillet bagfra. Derfor var musiknumrene kun 2 minutter lange og de lange solopartier udført af elektriske guitarister blev dermed afskaffet. Artister som [[Jimmy Page|James Page]], [[Eric Clapton|Eric Lipton]] og [[Jørn Ingmann|Jørn Ingenmandsland]] var udelukkende henvist til LP'er med 33⅓ omdrejninger, som kostede hele 39,99 og derfor opstod der med kassettebåndoptageren helt nye ensembler som skulle sparke røv i løbet af 1½ minut. | | Ved at indlægge en såkaldt [[kassette]] kunne man høre hele 10 minutters [[musik]], og når man så vendte kassetten om, kunne man få den afspillet bagfra, men stadigvæk i stereo. Derfor var musiknumrene kun 2 minutter lange og de lange solopartier udført af elektriske guitarister blev dermed afskaffet sammen med enhver form for trommesolo. Artister som [[Jimmy Page|James Page]], [[Eric Clapton|Eric Lipton]] og [[Jørn Ingmann|Jørn Ingenmandsland]] var udelukkende henvist til LP'er med 33⅓ omdrejninger, som kostede hele 39,99 og derfor opstod der med kassettebåndoptageren helt nye ensembler som skulle sparke røv i løbet af 1½ minut. |
|
| |
|
|
| |
|
| == Kassettebåndoptagerens sociale funktion set i historisk-materialistisk perspektiv == | | == Kassettebåndoptagerens sociale funktion set i historisk-materialistisk perspektiv == |
|
| |
|
| På trods af den almindelige stigende fremmedgørelse i samfundet hvor levende musik var noget som kom ud af en industrielt produceret genstand, var kassettebåndoptageren den opadstigende middelklasses foretrukne komfirmationsgave. Det var med til at skaffe de multinationale selskaber som Philips, Telefunken og BASF større profit og derved større magt. <br> | | På trods af den almindelige stigende fremmedgørelse i samfundet, hvor levende musik var noget som kom ud af en industrielt produceret genstand, var kassettebåndoptageren den opadstigende middelklasses foretrukne komfirmationsgave. Det var med til at skaffe de multinationale selskaber som Philips, Telefunken og BASF større profit og derved større magt. <br> |
| Det lille format gjorde også at kassettebåndoptageren nu kunne bruges til at optage de voksnes samtaler og gøre overenskomstforhandlingerne vedr. lommepenge og opvaskedage mere overkommelige, specielt hvis far havde haft basisgruppemøde med sin sekretær.<br> | | Det lille format gjorde også at kassettebåndoptageren nu kunne bruges til at optage de voksnes samtaler og gøre overenskomstforhandlingerne vedr. lommepenge og opvaskedage mere overkommelige, specielt hvis far havde haft basisgruppemøde med sin sekretær.<br> |
| Derfor var der stor status blandt småborgerskabets børn i at eje en kassettebåndoptager for at kunne indoktrinere sine jævnaldrende og skaffe sig falsk popularitet. | | Derfor var der stor status blandt småborgerskabets børn i at eje en kassettebåndoptager for at kunne indoktrinere sine jævnaldrende og skaffe sig falsk popularitet. |
|
| |
|
| Den mere bevidste del af de unge var forbeholdne på trods af den revolutionære funktion båndoptageren havde haft i diskussionsgrupperne. Selvom de nu kunne høre Formand Mao på originalsproget, foretrak de blokfløjte, guitar og bongotrommer så de bare vha. to greb på guitaren(D og A<sup>7</sup>) kunne få en bevidsthedsudvidende oplevelse, mens de f.eks sang "Blowing A Wind". | | Den mere bevidste del af de unge var forbeholdne på trods af den revolutionære funktion båndoptageren havde haft i diskussionsgrupperne. Selvom de nu kunne høre Formand [[Mao]] på originalsproget, foretrak de blokfløjte, guitar og bongotrommer så de bare vha. to greb på guitaren(D og A<sup>7</sup>) kunne få en bevidsthedsudvidende oplevelse, mens de f.eks sang "Blowing A Wind" og Donovans "Donna". |
|
| |
|
| == Kassettebåndoptagerens endeligt == | | == Kassettebåndoptagerens endeligt == |
|
| |
|
| ...var da den såkaldte [[ghetto-blaster|Gepetto-blaster]] kom på banen. Den byggede på samme princip, men var langt mere potent i sit udtryk og var glimrende når der skulle danses [[breakdance|brækdans]] og [[electro-boogie|maskinmambo]]. Den var ikke længere målet men midlet til en social oplevelse...og så så den bedre ud og havde stereo. | | ...var da den såkaldte [[ghetto-blaster|Gepetto-blaster]] kom på banen. Den byggede på samme princip, men var langt mere potent i sit udtryk og var glimrende, når der skulle danses [[breakdance|brækdans]] og [[electro-boogie|maskinmambo]]. Den var ikke længere målet men midlet til en social oplevelse...og så så den bedre ud og havde stereo. |
|
| |
|
|
| |
|
En kassettebåndoptager et forhistorisk artifakt fra 2000 f. Hartm. til afspilning og optagelse af grammofonplader. Den var specielt velegnet til orkesterensembler som Sweet, Slade, Smokie, Bay City Rollers og de glimrende solister Suzi Quatro og ja.... Ole Erling.
Selv voksne mennesker kunne finde på at bruge den til at høre Gyda Larsen.
Kassettebåndoptageren afløste således hurtigt den i 1960'erne så populære spolebåndoptager.
Anvendelse
Ved at indlægge en såkaldt kassette kunne man høre hele 10 minutters musik, og når man så vendte kassetten om, kunne man få den afspillet bagfra, men stadigvæk i stereo. Derfor var musiknumrene kun 2 minutter lange og de lange solopartier udført af elektriske guitarister blev dermed afskaffet sammen med enhver form for trommesolo. Artister som James Page, Eric Lipton og Jørn Ingenmandsland var udelukkende henvist til LP'er med 33⅓ omdrejninger, som kostede hele 39,99 og derfor opstod der med kassettebåndoptageren helt nye ensembler som skulle sparke røv i løbet af 1½ minut.
Kassettebåndoptagerens sociale funktion set i historisk-materialistisk perspektiv
På trods af den almindelige stigende fremmedgørelse i samfundet, hvor levende musik var noget som kom ud af en industrielt produceret genstand, var kassettebåndoptageren den opadstigende middelklasses foretrukne komfirmationsgave. Det var med til at skaffe de multinationale selskaber som Philips, Telefunken og BASF større profit og derved større magt.
Det lille format gjorde også at kassettebåndoptageren nu kunne bruges til at optage de voksnes samtaler og gøre overenskomstforhandlingerne vedr. lommepenge og opvaskedage mere overkommelige, specielt hvis far havde haft basisgruppemøde med sin sekretær.
Derfor var der stor status blandt småborgerskabets børn i at eje en kassettebåndoptager for at kunne indoktrinere sine jævnaldrende og skaffe sig falsk popularitet.
Den mere bevidste del af de unge var forbeholdne på trods af den revolutionære funktion båndoptageren havde haft i diskussionsgrupperne. Selvom de nu kunne høre Formand Formand Mao på originalsproget, foretrak de blokfløjte, guitar og bongotrommer så de bare vha. to greb på guitaren(D og A7) kunne få en bevidsthedsudvidende oplevelse, mens de f.eks sang "Blowing A Wind" og Donovans "Donna".
Kassettebåndoptagerens endeligt
...var da den såkaldte Gepetto-blaster kom på banen. Den byggede på samme princip, men var langt mere potent i sit udtryk og var glimrende, når der skulle danses brækdans og maskinmambo. Den var ikke længere målet men midlet til en social oplevelse...og så så den bedre ud og havde stereo.
Berømte kassettekunstnere
og ja selvfølgelig...