Versionen fra 6. maj 2009, 21:56
Privatbanelanding er et udtryk for "...det at lande et sted på den rigtige måde med følelsen af noget oprindeligt intakt".
Det hele startede som en modbevægelse over for det at stille sig op og glo på flyvemaskiner for enden af Amager Landevej eller for den sags skyld traditionel DSB-trainspotting
DSB har næsten fjernet samtlige æstetiske indslag fra klimtende klokker til jernbaneoverskæringer, signalhorn til ubevogtede overskæringer, lyden af dieselmotor i tomgang og det er også sjældent at man ser tog der mødes eller får koblet vogne af under togtransporten. Dette er i høj grad med til at forstærke følelsen af "at være kommet ind med 4-toget".
Den historiske baggrund
Siden 1849 hvor den første jernbane åbnede mellem København og Roskilde, var det i mange år nødvendigt at adskille de prustende damptog fra den måbende, hysteriske, dannelsesløse befolkning.
Man byggede banegrave og skrænter sådan at i byerne var tog og bymiljø adskilt. Omkring 1920'erne hvor antallet af jernbane-km var på det højeste i Danmark, var dette ikke længere nødvendigt, men i stedet prøvede man at forene natur og jernbane i en harmonisk enhed også for at private selskaber havde råd til at anlægge jernbaner.
Alligevel fortsætter DSB med at udskifte overskæringer med broer i de store byer, så man kan øge hastigheden på togene.
Privatbanen lægger i højere vægt på den måde man lander i en by på. Det skal være en holistisk oplevelse som man bl.a. oplever med Grisen, som er en indkorporeret del af Mølleådalen (Jvnf. Johs. Fröhling). Senest oplevede man denne effekt i den danske TV-serie "Sommer" hvor lyden af jernbaneoverskæringen ved Stålvalseværket i Frederiksværk, betød at man var kommet hjem til noget trygt og rart.
Bedømmelseskriterier
For at standardisere Privatbanelanding har man udarbejdet nogle retningslinjer ved konkurrencer o.lign
Tekniske indtryk
- Jernbaneoverskæring - 5 points
- Jernbaneoverskæring med bomme og klokke - 10 points
- Brug af signalhorn - 7 points
- Ekstra god opgasning af motor ved station - 5 points
- Fuglefløjt før toget ankommer - 3 points
Kunstneriske indtryk
Er selvfølgelig subjektivt - men indslag hvor toget blander sig med den almindelige trafik som regel ved endestationer eller en vaks togkontrollør som sørger for at alle kommer ombord hjælper altsammen. Eller et hyggeligt aftenindslag som understreger det intime præg ved privatbanen, som står i skærende kontrast til det konforme S-tog eller Metro.
DM i Privatbanelanding (2008)
Se DM-afgørelsen her
- Victoria Street Station (Vinder af DM)
- Lemvig - ankomst og afgang
- Ankomst til Gribsø St. Gilleleje/Tisvildelejebanen
- Brede St. - med nye togvogne
- Helsingør havn - i skøn forening med færger og mennesker
- Nykøbing Sjælland St. - afgang
- Hørve St. - Odsherredbanen
- Hundested St.
- Duemose St. - et eller andet sted i Nordsjælland
- Kregme - ved nattetide. Læg mærke til det hyggelige præg.
- Varpelev - Østbanen
- Dianalund - Høng-Tølløse
- Ålsgårde - Helsingør-Hornbæk-Gilleleje-Jernbane
- Faxe Ladeplads - Østbanen
- Dalmose - Skælskør-Dalmose Her er jernbaneoverskæringen blevet stjålet i løbet af natten, så man er nødt til at have folk til at anråbe bilister inden man kan få etableret nødoverskæring. (Denne landing blev afleveret for sent til bedømmelse)
Det var meget uventet at en jysk privatbanelanding skulle vinde i år. Man mener at valget kunne have noget at gøre med at Victoria's Secrets har bestukket dommerne. En masse mopsede mænd fra det finkulturelle Nordsjælland måtte se deres favorit "Gribsø" ryge ned på en tredieplads i den sidste afstemning.
DM i 2009
Hvis du vil være med til at afgøre hvem som skal vinde DM i privatbanelanding i 2009 kan du gå ind på dette link og se samtlige stationer:
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.