Versionen fra 16. feb. 2011, 11:34
Myten
Omboo Hankvalds velsmurte mediemaskine har i årevis forsøgt at fordreje sandheden om slavemarkederne. For at verdens befolkning ikke skulle opdage at de i århundreder blev snydt for discountmarkeder mens afrikanske, sydamerikanske og asiatiske fattige levede højt på lave priser til hverdag, skabte Hankvald's PR-medarbejdere i samarbejde med ledelsen for ALDI historien om de forfærdelige slavemarkeder og den "gyldne trekant".
I virkeligheden dækker betegnelsen over noget helt andet, og den viden der ligger til grund for denne artikel er kun bragt frem i dagens lys takket være adskillige modige mænd, kvinder og ørkenrotter.
Den egentlige sammenhæng
Flere århundreder før Marshallplanen, før SU, ja længe før der overhovedet var tænkt på BILKA i Hundige fandt Hankvald-dynastiets grundlægger, Antonius Von Hankewald, en immigreret hundehandler fra Regensburg ud af at de underudviklede egne var et gigantisk potentielt marked for detailsalg til lave priser, men med et stort udvalg.
Gennem en indsamling i Skt. Petri kirke (Den tyske menighed i København, der øjnede en ny mulighed for verdensherredømme) samlede Antonius nok kapital til at sende det første skib til Guldkysten i Vestafrika. Ekspeditionen var en bragende succes, og flere fillialer blev etableret rundt om i området.
HUNDIGE!
Da man frygtede en tilstrømning af shoppingturister fra Europa udskibede man, som afskrækning de lidt for shoppingglade, såvel som dem, der dumpede til Matematik B-prøven til Amerika & Europa. Idet mange af varerne i butikkerne, såvel som bestyrelse og personale i butikkerne, allerede dengang kom fra Østeuropa, blev markederne hurtigt kendt som "Slavemarkeder". I modsætning til den gængse, Hankvald-sponserede tolkning, har dette navn altså intet med menneskehandel at gøre, men derimod med Discount-detailhandel.
Men efterhånden som det blev mindre trendy at ansætte de folk der ikke duede til matematik rundt om i verden, begyndte folk at få nys om de særlige forhold i Afrika. Folk begyndte at kræve samme fordele og handelsforhold, hvilket medførte optøjer og revolutioner i mange lande, i USA endog til borgerkrig.
Slavemarkeder idag
Idag er konceptet med de lave priser blevet populariseret og overtaget af firmaer som Netto, Rema-1000 & Jysk Sengetøjschlager. Men også betegnelsen er blevet overtaget af andre, og har i denne proces ændret betydning til at dække over menneskehandel. Den nye type slavemarkeder er især populære i Baltikum, Thailand & Vietnam, hvor der findes flere forskellige kæder med hver deres specialeområde.
De gamle entreprenører fra den gyldne periode har trukket sig tilbage fra offentligheden, men mistænkes for at stå bag CocaCola. Hankvald-koncernens officielle holdning til hele forløbet er meget lig den tyrkiske holdning til folkedrabet på armenerne under 1. verdenskrig: total fornægtelse af enhver indblanden.
Bidragsydere: DJ Platon
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.