Versionen fra 8. nov. 2014, 13:57
Denne artikel rummer begrænsede redigeringsmuligheder pga. sorg
Der må ikke i denne artikel forefindes slibrige detaljer om personens fortid, da han/hun var nødt til at ernære sig som pornomodel indtil han/hun blev opdaget.
Heller ikke noget om vedkommendes pilleforbrug, støtte til lyssky sekter, fysiske fortrin, skattegæld, pinlige episoder i talkshows etc. etc.
OW bunker er var et af Danmarks største selskaber, og leverer leverede olie til skibsfarten gennem datterselskaber i hele verden.
Pr. 6. november 2014 er var OW bunkering det næst-største selskab i Danmark målt på omsætning, kun overgået af A. P. Møller og dermed også Bilka i Tilst
Historie
OW bunker blev stiftet i 1980 af Ole Wrist fra Aalborg. Ole havde erfaring med at levere skibsforplejning siden 1950'erne, og var en stor mand inden for alt fra beskøjter til ludere havnearbejdere.
Frem til 1992 arbejdede OW bunker mest i Skandinavien og Nord-Europa, men derefter kom der fuld skrue på ekspansionen, og man åbnede et datterselskab i Singapore.
I 2007 blev det daværende "OW Group" overtaget af den svenske kapitalfond "Altor Fund II".
I 2014 havde man aktiviteter i 29 lande i verden, og i foråret kunne man lade sig introducere på Fondsbørsen i København. Firmaet kom da direkte ind på OMX C20 indekset.
Virksomhedsprofil
OW bunker har havde 600 ansatte på verdensplan, hvoraf de ca. 300 var beskæftiget i Aalborg. Hovedparten af de ansatte er var beskæftiget med at holde olieprisen under observation og dermed kunne beregne, hvor der skulle bruges olie, hvor meget og til hvilken pris.
Med 20 års erfaring i denne type handler, er var OW bunker et af de mest vidende og stabile selskaber på dette marked.
Hvad er "bunkering"?
Seriøs zone: Det følgende afsnit indeholder ingen jokes. Forvent ikke noget at grine af.
At tanke et skib kaldes at "bunkre olie". Udtrykket stammer fra dengang man havde dampskibe, og hvor man havde kullet i en "bunker"[1].
Bunkring sker typisk ved at et mindre tankskib sejler op på siden af det modtagende skib, og herfra overføres der fuel-olie gennem en slange. Det er langt mere fleksibelt at overføre brændstof på den måde, da bunkring således både kan ske i en havn, men også til søs.
De selskaber som "bunkrer" har en flåde af tankskibe verden over. For OW bunkers vedkommende betød det, at man har havde datterselskaber med tankskibe liggende i bl.a. Singapore og en del andre steder.
Det er forbundet med en vis risiko at opretholde store lagre af fuel-olie. Dette skyldes primært udsving i olieprisen, og at lagerrenterne ved store lagre er forholdsvis store.
Derfor er lagerstyringen enten baseret på, at man indgår aftale med olie-producenterne[2] om at indkøbe en vis mængde af olie til en fastsat pris. Hvis prisen på olie går op, så tjener man lidt - da man jo kan sælge olien dyrere end den aftale man har indgået om indkøbsprisen. Hvis prisen på olie derimod går ned, så taber man lidt penge på det.
Sidstnævnte scenarie er normaltvist at foretrække, som alternativ til at indkøbe store partier og skulle opbevare dem. At forudse olieprisen på denne type handler, kaldes "Risk management", og er baseret på en mængde informationer fra markedet, der derefter beregnes og risikovurderes.
Da indtægten på olie på denne type handler er forholdsvis lav, er det forbundet med betydelig risiko at regne forkert.
Det er også forbundet med nogen usikkerhed at forudse, "hvor meget olie man skal bruge hvor og hvornår". Det skyldes at en andel af verdens skibsfart ikke foregår mellem to ens destinationer, men mellem flere forskellige havne på forskellige tider.
Bunkering er med andre ord ikke sådan lige til...
Seriøs zone slut: Forbered dig på dårlige jokes. Du er advaret.
Børsintroduktion
Personer og roller
Adm. direktør
Risk management chef
Som Risk management chef og "Excecutive Vice President" er var Jane Dahl Christensen
Den 3. juni 2014 holdt Jane et opildende foredrag på "Dansk Aktionærforenings" samling "Investordagen 2014" i Aarhus. Her fortalte Jane om de storslåede perspektiver der var i netop at købe OW bunker aktier, og hvorledes deres risikostyring gjorde det praktisk talt umuligt at tabe penge!
Hvad f..... skete der lige dér!?
Noter
Bidragsydere:
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.