Køge - alias "Det Kampiske Khalifat Køge" - er en mindre bymæssig bebyggelse, beliggende ca. 40 km syd for København.
Stedet er opkaldt efter "Køge Å", og har efterfølgende givet navn til "Køge Bugt".
Placering:
Som det jo er almen viden, ligger Køge nord for Danmarks hovedstat, København. København er, som alle ved, den sydligeste by på Sjælland. Det er derfor ikke korrekt at sige "Vi skal op til København". Nej, det hedder "Vi skal ned til København", i hvert fald hvis man befinder sig på Sjælland i udtalelsesøjeblikket.
Kongerækken i Køge
I Køge har der altid været en konge. I lange perioder i middelalderen tjente bykongen i Køge som skyggekonge for kongen af Danmark. Andre gange var der en skyggekonge til bykongen i Køge, hvorved der jo så eksisterede en skygge-skygge konge til den "rigtige" konge. Sidstnævnte problematik har specielt i nyere tid givet anledning til problemer ved regeringsdannelser i det omkringliggende Danmark.
Historieskrivning har aldrig ligefrem været en spidskompetence i Køge. Som følge heraf, har det i eftertiden været temmelig svært at rekonstruere kongerækken. Det bedste bud som eksisterer i dag er:
Kongerækken i Køge
År
|
Navn
|
1045 - 1096
|
Erik Lejrefly
|
1096 - 1115
|
Gorm Skallepels
|
1115 - 1201
|
Lothar Blånosse - barnekongen
|
1201 - 1201
|
Henrik Battleren[1].
|
1201 - 1255
|
Incest-Frederik[2]
|
1255 - 1635
|
Ukendt
|
1635 - 1677
|
Kemiske Ali
|
1677 - 1710
|
Thorbjørn Søfareren
|
1710 - 1736
|
Peter Thorbjørnssøn
|
1736 - 1754
|
Thorbjørn Petersøn
|
1754 - 2007
|
Diverse indavlet afkom fra Thorbjørn og hans søstre.
|
2007 - 2007
|
Torben Hansen
|
1985 - 2010
|
Tommy Kamp (Skyggekonge)
|
2007 -
|
Maria Stærke
|
Befolkning
Når man fratrækker kreaturer, så består Køge udelukkende af lokale, der har alle de samme særlige kendetegn, som øvrige borgere andre steder i Udkantsdanmark. Det betyder at dress-coden indeholder joggingbukser eller Kansas-tøj som en given minimumsstandard. Det er også tilsyneladende fastsat ved lov, at alle borgere i Kongeriget Køge skal være forsynet med mindst ét Bluetooth headset i øret, uanset om det er parret med en telefon eller ej.
I gennem alle årene har Køge haft et stærkt slægtsskab med blandt andet Lolland-Falster og Aalborg, og derfor er fætter-kusine ægteskaber i dag betragtet som værende ret langt ude i familien.
Industri
I det herrens år 1677 skete der endelig noget i Køge. Århundreders armod i isolation blev afløst af "Søslaget i Køge bugt", hvor Niels Iuel og co. gjorde det af med svenskerne og deres flåde bygget af polyethylene og aflagte eksemplarer af Morgenavisen Jyllands-Posten.
Uvist for de fleste blev svenskens flåde i virkeligheden sænket af den massive forurening som de lokale industrier lukkede ud i Køge Bugt. De tre store udledere var det lokale samfunds svar på de syv søstres dominans på verdensmarkedet. De tre var:
- Codan Gummi
- Kemisk Værk Køge.
- Junckers industrier.
Ved at øge deres udledning, og ved at den lokale Bykonge accepterede tingenes tilstand, lykkedes det gradvis at hæve værdien i Køge Bugt tilen PH-værdi på 13,987 rent!
Folk som uforvarende kom til at gå ud i vandet, fik frem til 1986 automatisk deres fødder ætset af op til knæene.
Når fremmedfolk kom til kongeriget Køge, blev de sædvanligvis mødt af en sødlig stank af planetens stærkeste kemikalier. Hvis man således var rejst gennem Køge og stadig ikke havde udviklet en aggressiv form for allergi i alle luftveje og over hele kroppen, så var det fordi at der var fralandsvind på dagen. Det betød så omvendt den sikre død for alle fiskere mellem Køge og Bornholm.
Transport
Køge er i dag et knudepunkt for de mest befærdede motorveje i Danmark. Det er ensbetydende med, at det karakteristiske vandtårn i Køge hver eneste dag bliver betraget af tusindvis af ventende bilister, der partout er tvunget til at opholde sig i et par timer på en korte strækning mellem Lellinge og Ølby[3], for derefter at bevæge sig nordpå mod København i morgentimerne og retur til Udkantsdanmark i eftermiddagstimerne.
Hver eneste bilist sidder der - dag ud og dag ind - alene i sit køretøj på vejen forbi Køge. Med GPSen tændt i forruden og på vej på arbejde, og uden illusioner om at være nået frem tilnærmelsesvis til den tid som bliver angivet på det satellitstyrede monstrum. Og senere på dagen starter mareridtet forfra, og i morgen gentager det sig bare værre. Sådan er Køge!
I 1983 åbnedes S-Togs-linjen til Køge. Det blev skudt i gang med en gevaldig fest, hvor der var gratis rejse med tog hele dagen, og Dronning Margrethe klippede i snore. De næste 20 års tid var der ikke nogle passagerer, som rent faktisk benyttede toget. Men i nyere tid er der nu godt proppet i morgentogene, så folk fra Jersie og Ølby må berede sig på en rask lille stå-tjans på 3-4 timer.
Køgenoter (Skulle man ikke tro eksisterede)
- ↑ Døde da han til indsættelsesfesten udfordrede "Jens Langkniv" til en knivkastningskonkurrence
- ↑ Under hvilken at byen udviklede sig til 30 gange den daværende befolkning
- ↑ Begge forstæder til selve Køge, men ikke egentlige medlemmer af selve kongeriget Køge.