|
|
(34 mellemliggende versioner af 3 andre brugere ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| [[Billede:ejrokoko.jpg|thumb|1700px|Selvom man ikke lige er klædt i et rokoko-outfit kan man sagtens pynte på en computer-skærm.]] | | [[Billede:ejrokoko.jpg|thumb|1700px|Selvom [[man]] ikke lige er klædt i et ''rokoko''-outfit, kan man sagtens pynte på en computer-skærm. Man kan også sætte sig [[ud]] i en ruin og afvente en [[ny]] [[tid]]salder ...]] |
|
| |
|
|
| |
|
Linje 11: |
Linje 11: |
|
| |
|
|
| |
|
| {{citat|Nazisvin!|Adolf Hitler|Moses Hansen, Oscar Wilde og ham den pædofile}} | | {{citat|Nazisvin!|Adolf Hitler|Moses Hansen, Oscar Wilde og ham den pædofile}}<br /> |
|
| |
|
|
| |
|
| '''Rokoko''' (også kaldet ''Sen-Barok'' og ''Grimt'') var en [[Meget|pre-minimalistisk]] [[Kunst|kunstnerisk]] stil der hærgede [[europa]] i [[syttenhundredeoghvidkål]] og frem til det sluttede. I [[Danmark]] specifikt varede det i 600 år, fra 1730 til ca. 1760, hvor man langt om længe fandt på at henrette [[Din far|enhver der havde med det at gøre]]. Den plat-tyske [[høj]]for [[Struensee]] fik man dog først ram på [[Mange|adskillige]] år senere. | | '''Rokoko''' (også kaldet ''Sen-Barok'' og ''[[Grim]]t'') var en [[Meget|pre-minimalistisk]] [[Kunst|kunstnerisk]] stil, der hærgede [[Europa]] i [[syttenhundredeoghvidkål]] og frem til [[det]] sluttede. I [[Danmark]] specifikt varede det i 600 år, fra 1730 til ca. 1760, hvor [[man]] langt om længe fandt på at henrette [[Din far|enhver der havde med det at gøre]]. Den [[Snyd|plat]]-[[tysk]]e [[høj]]forræder [[Struensee]] fik man dog [[før]]st ram på [[Mange|adskillige]] år senere. |
|
| |
|
| ==Typisk Rokoko== | | ==Typisk Rokoko== |
|
| |
|
| ===Malerkunsten=== | | ===Malerkunsten=== |
| I det 18. årh. skulle [[Kvinde|kvinder]] helst være klædt minimalistisk, faktisk så meget at malerierne<ref>Den tids HD-fotos</ref> af kvinder udstillede det smukke køn som nøgne [[Religion|gudinder]]. | | I det 18. årh. skulle [[Kvinde|kvinder]] [[hel]]st være klædt minimalistisk, faktisk så [[meget]] at [[maleri]]erne<ref>Den tids HD-fotos</ref> af [[kvinder]] udstillede ''det smukke køn'' som nøgne [[Religion|gudinder]].<ref>Så [[lidt]] har [[vi]] [[mænd]] [[da]] at takke [[religion]]en for</ref> |
|
| |
|
| <gallery widths="260"> | | <gallery widths="260"> |
| Billede:dianabad.jpg|''Diana på vej i fællesbad'' | | Billede:dianabad.jpg|''Diana på [[vej]] i fællesbad'' |
| Billede:venus.jpg|''Venus og hendes børn'' | | Billede:venus.jpg|''[[Venus]] og hendes børn'' |
| Billede:flere.jpg|''De nøgne muser'' | | Billede:flere.jpg|''De nøgne [[mus]]er'' |
| </gallery> | | </gallery> |
| [[Billede:afklædt.jpg|left|thumb|200px|Keira Knightley i hendes cosplay-kostume]] | | [[Billede:afklædt.jpg|left|thumb|200px|Keira Knightley i hendes ''cosplay''-kostume]] |
| Når nu kvindernes [[mode]] i så ekstrem grad fokuserede på [[Porno|nøgenhed]], er det mildest talt mærkeligt, at [[Nu|eftertiden]] har valgt at mindes rokoko med at lade som om at alle datidens kvinder var klædt på, grænsende til [[Det Radikale Venstre|det ekstreme]], f.eks. som billedet af [[Keira Knightly]] til en [[cosplay]]-kongres viser.
| |
|
| |
|
| Groft sagt, kan man dog udlede nogle generelle forskelle på virkelig Rokoko og på [[Cosplay]], der jo er kendetegnet ved at være en slags [[Japan|parallelt eventyrland befolket af småpiger i frækt tøj]], og de [[mænd]] der klæder sig ud for at komme tættere på [[Pige|pigerne]]. Det har visse lighedstræk med seksuelle feticher som nogle mennesker dyrker. ''Sand'' Rokoko derimod, kendetegnes ved det stik modsatte, hvilket nedenstående graf kan [[H.C. Andersen|fortælle mere om]]: | | Når [[nu]] kvindernes [[mode]] i så ekstrem grad fokuserede på [[Porno|nøgenhed]], er det mildest talt [[mær]]keligt, at [[Nu|eftertiden]] har valgt at mindes ''rokoko'' ved at lade som om, at [[alle]] [[datid]]ens [[kvinder]] var klædt på, [[grænse]]nde til [[Det Radikale Venstre|det ekstreme]], fx som [[bi]]lledet af [[Keira Knightley]] til en [[cosplay]]-[[ko]]ngres [[vis]]er. |
| | |
| | Groft sagt kan man dog udlede nogle generelle forskelle på virkelig ''rokoko'' og på [[Cosplay]], der jo er kendetegnet ved at være en slags [[Japan|parallelt eventyrland, befolket af småpiger i frækt tøj]], og de [[mænd]] der klæder sig [[ud]], for at komme tættere på [[Pige|pigerne]]. Det har [[vis]]se [[lig]]hedstræk med seksuelle feticher, som [[nogle]] [[menneske]]r [[dyr]]ker. ''[[Sand]]'' ''rokoko'' derimod kendetegnes ved det [[sti]]k [[mod]]satte, hvilket nedenstående graf kan [[H.C. Andersen|fortælle mere om]]: |
| {|class=wikitable | | {|class=wikitable |
|
| |
|
Linje 37: |
Linje 38: |
| |- | | |- |
| | | | | |
| *Nøgenhed | | *[[Nøgen]]hed |
| *Minimalisme | | *Minimalisme |
| *Kvinder ligner gudinder | | *[[Kvinder]] ligner gudinder |
| *Mænd drikker, horer og slås | | *[[Mænd]] drikker, [[ho]]rer og slås |
| *Ingen naturornamentik. | | *Ingen [[natur]]ornamentik. |
| *2-værelsers lejligheder. | | *2-værelsers lejligheder. |
| | | | | |
| *Stofmisbrug<ref>Her forstået som ''misbrug af stoffer, f.eks. fløjl''</ref> | | *Stofmisbrug<ref>Her forstået som ''misbrug af [[stoffer]], fx fløjl''</ref> |
| *Overdrevent brug af '''alt''' | | *Overdreven brug af '''[[alt]]''' |
| *Keira Knightley | | *Keira Knightley |
| *Mænd bruger sminke og duftevand. | | *Mænd bruger sminke og [[duft]]evand. |
| *Masser af naturornamentik. | | *[[Masse]]r af [[nat]]urornamentik. |
| *Enorme slotte, f.eks. [[Min mor|Hofburg]]. | | *Enorme slotte, fx [[Min mor|Hofburg]]. |
| | | | | |
| *Stofmisbrug<ref>Primært kokain</ref> | | *Stofmisbrug<ref>Primært kokain</ref> |
| *Overdrevent brug af '''alle''' | | *[[Over]]drevent brug af '''[[alle]]''' |
| *Keira Knightly | | *Keira Knightley |
| *Mænd bruger sminke og duftevand | | *[[Mænd]] bruger sminke og duftevand |
| *Masser af frisk frugt | | *Masser af frisk [[frugt]] |
| *[[Udkantsdanmark|ensomt beliggende huse med kælderrum]] | | *[[Udkantsdanmark|ensomt beliggende huse med kælderrum]] |
| |} | | |} |
|
| |
|
| |
|
| ===Arkitektur=== | | ===Arkitektur=== |
| [[Billede:orgel.jpg|thumb|200px|Et orgel fra Cosplayland]] | | [[Billede:orgel.jpg|thumb|200px|Et orgel fra Cosplayland]] |
| Virkelig, uforfalsket og ægte rokoko har [[ingen]] lighedstræk med det pladder [[Hollywood]] og [[Japan|Risland]] fremviser. Faktisk er det så [[Dværg|überminimalistisk]], at der ikke findes billeddokumentation af rokoko-arkitektur, men det kan da beskrives: Rokoko-arkitektur havde ingen møbler, ingen vinduer, ingen døre, ingen maling, ingen lamper, ingen billedrammer, ingen billeder<ref>Malerierne hænger jo på verdens museer</ref>, ingen haver og ingen holdning til generel udsmykning. | | Virkelig, uforfalsket og [[æg]]te ''rokoko'' har [[ingen]] lighedstræk med det pladder [[Hollywood]] og [[Japan|Risland]] fremviser. Faktisk er det så [[Dværg|überminimalistisk]], at der ''ikke'' [[fin]]des [[bil]]leddokumentat[[ion]] af ''rokoko''-arkitektur, men det kan [[da]] beskrives: ''Rokoko''-arkitektur havde [[ingen]] møbler, ingen [[vin]][[due]]r, ingen [[dø]]re, ingen [[maling]], ingen [[lam]]per, ingen [[bi]]lledrammer, ingen [[billede]]r<ref>Malerierne hænger jo på verdens museer</ref>, ingen [[hav]]er og ingen [[ho]]ldning til [[gener]]el [[ud]]smykning. |
|
| |
|
| Samtidig havde rokokoen ingen arkitekter, ingen møbelsnedkere, ingen vinduesbødkere, ingen dørmagere, ingen malere, ingen lampeophængere, ingen billedrammetømrere, ingen fotografer, ingen gartnere og masser af stærke holdninger til generel udsmykning. | | Samtidig havde ''rokokoen'' [[ingen]] arkitekter, ingen [[mø]]belsnedkere, ingen [[vindue]]sbødkere, ingen [[dør]]magere, ingen malere, ingen lampeophængere, ingen [[bi]]lledrammetømrere, ingen [[foto]]grafer, ingen gartnere og [[masse]]r af stærke holdninger til generel [[ud]]smykning. Til gengæld blev [[alting]] i ''rokoko''-[[universet]] styret af [[Gumpersons lov|Loven om Kapriciøs Indgriben fra en Virkårlig Gud.]] |
|
| |
|
| ==Se også== | | ==Se også== |
Linje 74: |
Linje 74: |
| <references/> | | <references/> |
|
| |
|
| [[Kategori:Kultur og samfund]][[Kategori:Kunst]][[Kategori:Ting man ikke skulle tro var onde men det er de faktisk]] | | {{Tidsaldre}} |
| | [[Kategori:Kunst og kultur]][[Kategori:Kunst]][[Kategori:Ting man ikke skulle tro var onde, men det er de faktisk]] |
| | [[Kategori:Historie]] |
Børn eller Engle - who cares...
- — Pædofil om rokoko-kunstens motiver
Jeg finder forskellen vigtig!
Jeg synes nu at kønnet spiller en større rolle.
Nazisvin!
- — Adolf Hitler om Moses Hansen, Oscar Wilde og ham den pædofile
Rokoko (også kaldet Sen-Barok og Grimt) var en pre-minimalistisk kunstnerisk stil, der hærgede Europa i syttenhundredeoghvidkål og frem til det sluttede. I Danmark specifikt varede det i 600 år, fra 1730 til ca. 1760, hvor man langt om længe fandt på at henrette enhver der havde med det at gøre. Den plat-tyske højforræder Struensee fik man dog først ram på adskillige år senere.
Typisk Rokoko
Malerkunsten
I det 18. årh. skulle kvinder helst være klædt minimalistisk, faktisk så meget at malerierne[1] af kvinder udstillede det smukke køn som nøgne gudinder.[2]
Når nu kvindernes mode i så ekstrem grad fokuserede på nøgenhed, er det mildest talt mærkeligt, at eftertiden har valgt at mindes rokoko ved at lade som om, at alle datidens kvinder var klædt på, grænsende til det ekstreme, fx som billedet af Keira Knightley til en cosplay-kongres viser.
Groft sagt kan man dog udlede nogle generelle forskelle på virkelig rokoko og på Cosplay, der jo er kendetegnet ved at være en slags parallelt eventyrland, befolket af småpiger i frækt tøj, og de mænd der klæder sig ud, for at komme tættere på pigerne. Det har visse lighedstræk med seksuelle feticher, som nogle mennesker dyrker. Sand rokoko derimod kendetegnes ved det stik modsatte, hvilket nedenstående graf kan fortælle mere om:
Rokoko
|
Cosplay
|
Seksuel Fetich
|
|
|
|
Arkitektur
Virkelig, uforfalsket og ægte rokoko har ingen lighedstræk med det pladder Hollywood og Risland fremviser. Faktisk er det så überminimalistisk, at der ikke findes billeddokumentation af rokoko-arkitektur, men det kan da beskrives: Rokoko-arkitektur havde ingen møbler, ingen vinduer, ingen døre, ingen maling, ingen lamper, ingen billedrammer, ingen billeder[5], ingen haver og ingen holdning til generel udsmykning.
Samtidig havde rokokoen ingen arkitekter, ingen møbelsnedkere, ingen vinduesbødkere, ingen dørmagere, ingen malere, ingen lampeophængere, ingen billedrammetømrere, ingen fotografer, ingen gartnere og masser af stærke holdninger til generel udsmykning. Til gengæld blev alting i rokoko-universet styret af Loven om Kapriciøs Indgriben fra en Virkårlig Gud.
Se også
Noter
- ↑ Den tids HD-fotos
- ↑ Så lidt har vi mænd da at takke religionen for
- ↑ Her forstået som misbrug af stoffer, fx fløjl
- ↑ Primært kokain
- ↑ Malerierne hænger jo på verdens museer