|
|
(En mellemliggende version af den samme bruger vises ikke) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| Det er da er super start på dette emne. Åh, husker den lille dampmaskine med spritblokken og kun en ting at sætte drivremmen til. Gaab! --[[Bruger:Kurtadam|kurtadam]] 16. jul 2008, 20:58 (UTC) | | Det er da er super start på dette emne. Åh, husker den lille dampmaskine med spritblokken og kun en ting at sætte drivremmen til. Gaab! --[[Bruger:Kurtadam|kurtadam]] 16. jul 2008, 20:58 (UTC) |
| | Og så er der lige denne lidt specielle historie: |
| | :Sporvidden på de amerikanske jernbaner er fire fod, 8,5 tommer - det er et underligt skævt mål. Hvorfor fik sporvidden lige præcis det mål? Det er fordi, det er den måde, jernbaner blev bygget på i England og det var engelske immigranter, der byggede de amerikanske jernbaner. Men hvorfor byggede englænderne dem på den måde? Det er fordi de første jernbaneskinner i England blev bygget af de samme, der byggede sporvejene, og der blev den sporvidde anvendt. Men hvorfor brugte de den sporvidde på sporvejene? Det er fordi, de folk der byggede sporvejene brugte de samme rammer og det samme værktøj, som de brugte til at bygge arbejdsvogne, og de havde den afstand mellem hjulene. Okay! Men hvorfor havde vognene lige præcis den mærkelige afstand mellem hjulene? Jo, hvis de prøvede at bruge en anden størrelse, så ville vognhjulene blive ødelagt på nogle af de gamle, lange hovedveje i England, fordi det er afstanden mellem hjulsporene. Jamen, hvem byggede de gamle veje med disse hjulspor? De første hovedveje i England blev bygget af romerne til deres hære. Vejene er blevet brugt lige siden og hjulsporene stammer fra de romerske stridsvogne, som alle måtte rette sig ind efter, idet de ellers ville ødelægge deres vognhjul og vogne. Og eftersom stridsvognene blev lavet til romerne, så havde de alle sammen den samme afstand mellem hjulene. Det vil sige, at sporvidden på de amerikanske jernbaner på fire fod og otte tommer stammer fra størrelsen på en romersk stridsvogn. Så næste gang du får et mål opgivet til et eller andet, så kan du godt begynde at undre dig over hvilken hesterøv, der er skyld i det mål, og det kan sagtens være, at du har ret. For de romerske stridsvogne blev lavet akkurat så store, at der var plads til røven på to heste. Men der er en krølle på historien... Når vi ser rumfærgen Challenger stå på sin affyringsrampe er der to store startraketter monteret på begge sider af brændstoftanken. Det er firmaet Thiokol i Utah, der producerer startraketterne og ingeniørerne i firmaet ville gerne have lavet dem en smule tykkere, men raketterne skal transporteres pr tog fra fabrikken i Utah gennem en tunnel i bjergene. Startraketterne måtte derfor ikke være bredere end de kunne komme igennem tunnellen. Og den er kun en smule bredere end jernbanesporene og jernbanesporet er cirka lige så bredt som to heste bagpå. Så størrelsen af en væsentlig del af det, der er det mest avancerede transportsystem som verden endnu har set, er i virkeligheden bestemt af bredden på en hesterøv! |
| | --[[Bruger:Kurtadam|kurtadam]] 16. jul 2008, 21:04 (UTC) |
Nuværende version fra 16. jul. 2008, 23:04
Det er da er super start på dette emne. Åh, husker den lille dampmaskine med spritblokken og kun en ting at sætte drivremmen til. Gaab! --kurtadam 16. jul 2008, 20:58 (UTC)
Og så er der lige denne lidt specielle historie:
- Sporvidden på de amerikanske jernbaner er fire fod, 8,5 tommer - det er et underligt skævt mål. Hvorfor fik sporvidden lige præcis det mål? Det er fordi, det er den måde, jernbaner blev bygget på i England og det var engelske immigranter, der byggede de amerikanske jernbaner. Men hvorfor byggede englænderne dem på den måde? Det er fordi de første jernbaneskinner i England blev bygget af de samme, der byggede sporvejene, og der blev den sporvidde anvendt. Men hvorfor brugte de den sporvidde på sporvejene? Det er fordi, de folk der byggede sporvejene brugte de samme rammer og det samme værktøj, som de brugte til at bygge arbejdsvogne, og de havde den afstand mellem hjulene. Okay! Men hvorfor havde vognene lige præcis den mærkelige afstand mellem hjulene? Jo, hvis de prøvede at bruge en anden størrelse, så ville vognhjulene blive ødelagt på nogle af de gamle, lange hovedveje i England, fordi det er afstanden mellem hjulsporene. Jamen, hvem byggede de gamle veje med disse hjulspor? De første hovedveje i England blev bygget af romerne til deres hære. Vejene er blevet brugt lige siden og hjulsporene stammer fra de romerske stridsvogne, som alle måtte rette sig ind efter, idet de ellers ville ødelægge deres vognhjul og vogne. Og eftersom stridsvognene blev lavet til romerne, så havde de alle sammen den samme afstand mellem hjulene. Det vil sige, at sporvidden på de amerikanske jernbaner på fire fod og otte tommer stammer fra størrelsen på en romersk stridsvogn. Så næste gang du får et mål opgivet til et eller andet, så kan du godt begynde at undre dig over hvilken hesterøv, der er skyld i det mål, og det kan sagtens være, at du har ret. For de romerske stridsvogne blev lavet akkurat så store, at der var plads til røven på to heste. Men der er en krølle på historien... Når vi ser rumfærgen Challenger stå på sin affyringsrampe er der to store startraketter monteret på begge sider af brændstoftanken. Det er firmaet Thiokol i Utah, der producerer startraketterne og ingeniørerne i firmaet ville gerne have lavet dem en smule tykkere, men raketterne skal transporteres pr tog fra fabrikken i Utah gennem en tunnel i bjergene. Startraketterne måtte derfor ikke være bredere end de kunne komme igennem tunnellen. Og den er kun en smule bredere end jernbanesporene og jernbanesporet er cirka lige så bredt som to heste bagpå. Så størrelsen af en væsentlig del af det, der er det mest avancerede transportsystem som verden endnu har set, er i virkeligheden bestemt af bredden på en hesterøv!
--kurtadam 16. jul 2008, 21:04 (UTC)
Cookies help us deliver our services. By using our services, you agree to our use of cookies.