|
|
(14 mellemliggende versioner af 3 andre brugere ikke vist) |
Linje 1: |
Linje 1: |
| [[Fil:Tyske_fly.jpg|thumb|200px| En gruppe [[Messerschmitt Bf 109]] set fra jorden. Formationen som flyene flyver i, er ikke nedskrevet i nogle militær-manualer. Flyene er derfor tilfældigt placeret]] | | [[Fil:Tyske_fly.jpg|thumb|200px| En gruppe [[Messerschmitt Bf 109]] set fra [[jorden]]. Formationen som [[fly]]ene flyver i, er ikke nedskrevet i nogle militær-manualer. Flyene er derfor tilfældigt placeret]] |
| '''Luftwaffe''' (eller "''De Flyvende Vafler''" som det lidt løst kan oversættes til på dansk) er en betegnelse for det tyske luftvåben under [[Anden Verdenskrig]]. Luftwaffe var leder af den lettere buttede [[Hermann Gøring]], og var symbolet på [[tyskland]]'s storhed (i hvert fald i følge [[Adolf Hitler]]. I nyere tid har Luftwaffe dog mistet denne fine titel som [[tyskalnd]]'s stolthed til [[grænsehandel]], [[swingerklub]]ber og ikke mindst titlen som naboer til [[Joseph Fritzl]]. | | '''Luftwaffe''' (eller "''De Flyvende Vafler''" som det lidt løst kan oversættes til på [[dansk]]) er en betegnelse for det [[tysk]]e [[luft]]våben under [[Anden Verdenskrig]]. Luftwaffe var ledet af den lettere buttede [[Hermann Gøring]], og var symbolet på [[Tyskland]]s storhed (i hvert fald i følge [[Adolf Hitler]]. I nyere tid har ''Luftwaffe'' dog mistet denne fine titel som Tysklands stolthed til [[grænsehandel]], [[swingerklub]]ber og ikke mindst titlen som [[nabo]]er til [[Joseph Fritzl]]. |
|
| |
|
|
| |
|
| == Luftwaffe's historie == | | == Luftwaffe's historie == |
| [[Fil:H.Gørring.jpg|thumb|200px| [[Hermann Gøring]] for en sjælen gangs skyld på arbejde. Her hilser han på ukendt mand.]] | | [[Fil:H.Gørring.jpg|thumb|200px| [[Hermann Gøring]] for en sjælen gangs skyld på [[arbejde]]. Her hilser han på ukendt mand.]] |
| Historien bag luftwaffe's tilblivelse er lang og kedelig, derfor har jeg tilladt mig at undlade visse deltager, så hvis du ønsker at få hele historien bag luftwaffe bedes du besøge følgende hjemmesidde: [[nørd|www.luftwaffe-porn.de]].<br /> | | Historien bag luftwaffe's tilblivelse er lang og kedelig, derfor har [[vi]] tilladt os at undlade visse [[pas]]sager, så hvis du ønsker at få [[hel]]e [[historie]]n [[bag]] ''Luftwaffe'', bedes du besøge følgende hjemmeside: [[nørd|www.luftwaffe-porn.de]].<br /> |
| Det hele startede i 1947 eller ca. der omkring (helt korrekte årstal er ikke så vigtigt i denne hensende), da der var krig i [[europa]] - nemelig [[første verdenskrig]]. [[pølse|Tyskerne]], som på daværende tidspunkt var i krig med det meste af verden med undtagese af [[San Marino]], havde opbygget sig en fin flåde af fly - nemelig helle 9 styks. De tyske fly gjorde et så godt stykke arbejde i krigen (med hvad ved jeg ikke), at mange af de tyske piloter blev verdenskendte, idet der blev skrevet store artikler om dem i andkendte internationale tidsskrifter såsom [[Lokal Avisen Thyborøn]], [[Strike-Avisen]] og ikke mindst [[Søndags Krydsogtværs]] (der i øvrigt meget atypisk sin tid udkom hver [[søndag]] undtagen [[langfredag]] og andre helligdage i forbindelse med korsfæstelse af guddommelige skikkelser). De mest kendte piloter i det tyske luftvåben under [[første verdenskrig]] var; [[Manfred von Richthofen]] bedre kendt som ''den [[røde baron]]'' og ''[[Adolf Hitler|Satan's]] tygge hjælper'' bedre kendt som [[Hermann Gøring]]. Disse to herre er kendt for at have opfundet, det at flyve i cirkler, hvilket virkelig var en revolutionerende opfindelse, da man før hen kun kunne flyve ligeud. Hvis man fremover ikke kunne finde vej, eller nærmere præcis hvis ens [[kone|GPS]] ikke lige kunne finde vej, så kunne man bare flyve i cirkler indtil [[GPS]]-signalet kom igen, og på den måde burde det altså ikke være muligt at fare vild. Det er dog i nyere tid blevet påvist at piloter sagtens kan fare vild på trods af cirkel-flyvnings-teknikken. I en test foretaget af [[Mahmoud Ahmadinejad]] viste det sig nemlig, at på 10 forskellige overflyvninger mellem [[Theran]] og [[Disney Land]] formåede bagagen at havne i [[Zimbabwe]], hvilket tydelig beviser, at [[pilot]]erne tydeligvis stadig ikke fatter cirkel-teknikenn <br /> | | Det hele startede i 1947 eller ca. deromkring (helt korrekte årstal er ikke så vigtige i denne henseende), da der var [[krig]] i [[Europa]] - nemmelig [[første verdenskrig]]. [[pølse|Tyskerne]], som på daværende [[tid]]spunkt var i krig med det meste af [[verden]], med undtagelse af [[San Marino]], havde opbygget sig en fin flåde af fly - nemmelig hele 9 styks. De [[tysk]]e [[fly]] gjorde et så godt stykke arbejde i krigen (med ''hvad'' [[ved]] [[vi]] [[ikke]]), at mange af de [[tysk]]e [[pi]]loter blev verdenskendte, idet der blev skrevet store artikler om dem i [[an]]erkendte [[in]]ternationale [[ti]]dsskrifter såsom [[Politiken|Lokal Avisen Thyborøn]], [[BT|Strike-Avisen]] og ikke mindst [[Billed-Bladet|Søndags Krydsogtværs]] (der i øvrigt, meget atypisk for sin tid, udkom hver [[søndag]] undtagen [[langfredag]] og [[andre]] [[helligdag]]e i forbindelse med [[kors]]fæstelse af [[gud]]dommelige [[ski]]kkelser). De mest [[kendt]]e [[pil]]oter i det [[tysk]]e [[luft]]våben under [[første verdenskrig]] var; [[Manfred von Richthofen]], bedre kendt som ''den [[røde baron]]'' og ''[[Adolf Hitler|Satan's stygge hjælper]],'' bedre kendt som [[Hermann Gøring]]. Disse to herrer var kendt for at have opfundet [[det]] at flyve i cirkler, hvilket virkelig var en [[revolution]]erende opfindelse, da man førhen kun kunne flyve ligeud. Hvis man fremover ikke kunne finde vej, eller mere præcist, hvis ens [[kone|GPS]] ikke lige kunne finde [[vej]], så kunne [[man]] [[bar]]e [[fly]]ve i cirkler indtil [[GPS]]-signalet kom igen, og på den måde burde det altså ikke være muligt at [[far]]e [[vi]]ld. Det er dog i nyere tid blevet påvist, at piloter sagtens kan fare vild på trods af cirkel-flyvnings-teknikken. I en test, foretaget af [[Mahmoud Ahmadinejad]], [[vis]]te [[det]] [[si]]g [[nem]]lig, at på 10 forskellige overflyvninger mellem [[Teheran]] og [[Disneyland]] formåede bagagen at havne i [[Zimbabwe]] hver anden gang, hvilket tydeligt beviser, at [[pilot]]erne stadig overhovedet ikke fatter cirkel-teknikken.<br /> |
| <br /> | | <br /> |
| Nogle år senere - imellem [[første verdenskrig]] og [[anden verdenskrig]] - stod [[Adolf Hitler]] så og manglede nogle [[fly]]vemaskiner til et lille projekt han stod og fiflede med. Han satte opgaven ud til udlicitering, og et par måneder efter stod [[Adolf Hitler]] så med den mest moderne og det største luftvåben i [[tyskland]]'s historie. Han ansatte [[Hermann Gøring]] til at holde styr på flyene, som bl.a. indebar modeller såsom [[Messerschmitt Bf 109]], [[Junkers Ju 88]] og [[boeing 777]]. Det var under [[Hermann Gøring]] at betegnelsen luftwaffe blev indført om det tyske luftvåben, primært fordi betegnelse ''air force'' ikke duede, idet størstedelen af den tyske-befolkning ikke talte engelsk men derimod tysk. Hermann var egentlig en dårlig leder, og befandt sig sjælendt på luftwaffe-hovedkontoret, derimod gik størstedelen af [[Hermann Gøring]]'s arbejdsdag med at stjæle [[kunst]]-værker fra diverse [[jøde]]r, hvilket egentlig havde været en af Hermann's store fritidsinteresser igennem en længere periode. Her skal dog påpeges, at [[Hermann Gøring]] havde en lidt anden definition af begrebet "'' at være en [[jøde]]''", da Hermann's definition ikke indebar noget med religiøs overbevisning. Derimod var man ifølge Hermann's definition en jøde, hvis man var i besiddelse af et fint/værdifuldt [[kunst]]-værk. Når det så er sagt, så var Herman god til at uddelegere arbejde i luftwaffe, og han havde derfor hyret nogle meget kompetente folk til bl.a. træning af piloterne, såsom [[BS Christiansen]] og [[Dolph]]. Da [[anden verdenskrig]] endelig brød ud havde [[tyskland]] derfor en veltrænet og velsmurt dræber-maskine, der havde lært alt om krigsførelse i luftrummet. | | Nogle år senere - imellem [[første verdenskrig]] og [[anden verdenskrig]] - stod [[Adolf Hitler]] så og manglede nogle [[fly]]vemaskiner til et lille projekt, han stod og fiflede med. Han sendte opgaven ud i licitation, og et par måneder efter stod [[Adolf Hitler|Adolf-drengen]] så med den mest [[mode]]rne og største luftvåben i [[Tyskland]]'s [[historie]]. Han ansatte [[Hermann Gøring]] til at holde styr på flyene, som bl.a. omfattede modeller såsom [[Messerschmitt Bf 109]], [[Junkers Ju 88]] og [[Boeing 777]]. Det var under [[Hermann Gøring]] at betegnelsen ''Luftwaffe'' blev indført om det tyske luftvåben, primært fordi betegnelsen ''air force'' ikke duede, idet størstedelen af den tyske-befolkning ikke talte [[engelsk]], men derimod kun [[tysk]] og [[sanskrit]]. Hermann var egentlig en dårlig leder, og befandt sig [[sjæl]]dent på [[Luft]]waffe-[[ho]][[ved]]kontoret, derimod gik størstedelen af [[Hermann Gøring]]'s arbejdsdag med at stjæle [[kunst]]-værker fra diverse [[jøde]]r, hvilket [[eg]]entlig [[hav]]de været en af Hermann's store [[fri]]tidsinteresser igennem en længere periode. Her skal dog påpeges, at [[Hermann Gøring]] havde en lidt anden definition af begrebet "'' at være en [[jøde]]''", da Hermann's definition absolut ''ikke'' [[ind]]e[[bar]] [[noget]] med religiøs overbevisning. Derimod var [[man]] ifølge Hermann's definition en [[jøde]], hvis [[man]] var i besiddelse af et fint/værdifuldt [[kunst]]-værk. Når [[det]] så er sagt, så var Herman god til at [[ud]]delegere [[arbejde]] i [[Luft]]waffe, og han havde derfor hyret nogle meget kompetente folk til bl.a. træning af [[pi]]loterne, såsom [[BS Christiansen]] og [[Dolph]]. Da [[anden verdenskrig]] [[ende]]lig [[brød]] [[ud]], havde [[Tyskland]] derfor en veltrænet og velsmurt dræber-maskine, der havde lært [[alt]] om [[krig]]sførelse i [[luft]]rummet og [[andre]] [[rum]]. |
|
| |
|
| == Luftwaffe's midler og mandskab == | | == Luftwaffe's midler og mandskab == |
| Ud over de mange Junkers-maskiner og [[Morten Messerschmidt|Messerschmitt]]-maskiner som luftwaffe var i besiddelse af, så fik luftwaffe også tildelt en masse ny-udviklede maskiner i slutningen af krigen. Her kan eksempel nævnes [[V-1]], som var verdens første [[dronefly]], dvs. et selvstyrende fly. Det er måske lidt overdrevet at kalde [[V-1]] for et fly, idet det nok snare var flyvende bomber, men disse bomber var i hvert fald forklædt som fly for at narre fjenden.<br /><br /> | | Ud over de mange Junkers-maskiner og [[Morten Messerschmidt|Messerschmitt]]-[[maskine]]r, som ''Luftwaffe'' var i besiddelse af, så fik de også tildelt en [[masse]] [[ny]]-[[ud]]viklede maskiner i [[slut]]ningen af [[krig]]en. Her kan eksempel nævnes [[V-1]], som var verdens første [[dronefly]], dvs. et selvstyrende fly. Det er måske lidt overdrevet at kalde [[V-1]] for et [[fly]], idet det nok snarere var flyvende [[bombe]]r, men disse bomber var i hvert fald forklædt som fly for at narre [[fjende]]n.<br /><br /> |
| {{citat1|GREAT SUCCES|[[Borat]]|[[V-1]] bomberne}}<br /> | | {{citat1|GREAT SUCCES!|[[Borat]]|[[V-1]] bomberne}}<br /> |
| | {{40'erne}} |
| | [[Kategori:Flyselskaber]] |
| | [[Kategori:Historie]] |
| | [[Kategori:Fænomener i 10'erne]] |
Luftwaffe (eller "De Flyvende Vafler" som det lidt løst kan oversættes til på dansk) er en betegnelse for det tyske luftvåben under 2. verdenskrig. Luftwaffe var ledet af den lettere buttede Hermann Göring, og var symbolet på Tysklands storhed (i hvert fald i følge Adolf Hitler. I nyere tid har Luftwaffe dog mistet denne fine titel som Tysklands stolthed til grænsehandel, swingerklubber og ikke mindst titlen som naboer til Joseph Fritzl.
Luftwaffe's historie
Historien bag luftwaffe's tilblivelse er lang og kedelig, derfor har vi tilladt os at undlade visse passager, så hvis du ønsker at få hele historien bag Luftwaffe, bedes du besøge følgende hjemmeside: www.luftwaffe-porn.de.
Det hele startede i 1947 eller ca. deromkring (helt korrekte årstal er ikke så vigtige i denne henseende), da der var krig i Europa - nemmelig første verdenskrig. Tyskerne, som på daværende tidspunkt var i krig med det meste af verden, med undtagelse af San Marino, havde opbygget sig en fin flåde af fly - nemmelig hele 9 styks. De tyske fly gjorde et så godt stykke arbejde i krigen (med hvad ved vi ikke), at mange af de tyske piloter blev verdenskendte, idet der blev skrevet store artikler om dem i anerkendte internationale tidsskrifter såsom Lokal Avisen Thyborøn, Strike-Avisen og ikke mindst Søndags Krydsogtværs (der i øvrigt, meget atypisk for sin tid, udkom hver søndag undtagen langfredag og andre helligdage i forbindelse med korsfæstelse af guddommelige skikkelser). De mest kendte piloter i det tyske luftvåben under første verdenskrig var; Manfred von Richthofen, bedre kendt som den røde baron og Satan's stygge hjælper, bedre kendt som Hermann Göring. Disse to herrer var kendt for at have opfundet det at flyve i cirkler, hvilket virkelig var en revolutionerende opfindelse, da man førhen kun kunne flyve ligeud. Hvis man fremover ikke kunne finde vej, eller mere præcist, hvis ens GPS ikke lige kunne finde vej, så kunne man bare flyve i cirkler indtil GPS-signalet kom igen, og på den måde burde det altså ikke være muligt at fare vild. Det er dog i nyere tid blevet påvist, at piloter sagtens kan fare vild på trods af cirkel-flyvnings-teknikken. I en test, foretaget af Mahmoud Ahmadinejad, viste det sig nemlig, at på 10 forskellige overflyvninger mellem Teheran og Disneyland formåede bagagen at havne i Zimbabwe hver anden gang, hvilket tydeligt beviser, at piloterne stadig overhovedet ikke fatter cirkel-teknikken.
Nogle år senere - imellem første verdenskrig og anden verdenskrig - stod Adolf Hitler så og manglede nogle flyvemaskiner til et lille projekt, han stod og fiflede med. Han sendte opgaven ud i licitation, og et par måneder efter stod Adolf-drengen så med den mest moderne og største luftvåben i Tyskland's historie. Han ansatte Hermann Göring til at holde styr på flyene, som bl.a. omfattede modeller såsom Messerschmitt Bf 109, Junkers Ju 88 og Boeing 777. Det var under Hermann Göring at betegnelsen Luftwaffe blev indført om det tyske luftvåben, primært fordi betegnelsen air force ikke duede, idet størstedelen af den tyske-befolkning ikke talte engelsk, men derimod kun tysk og sanskrit. Hermann var egentlig en dårlig leder, og befandt sig sjældent på Luftwaffe-hovedkontoret, derimod gik størstedelen af Hermann Göring's arbejdsdag med at stjæle kunst-værker fra diverse jøder, hvilket egentlig havde været en af Hermann's store fritidsinteresser igennem en længere periode. Her skal dog påpeges, at Hermann Göring havde en lidt anden definition af begrebet " at være en jøde", da Hermann's definition absolut ikke indebar noget med religiøs overbevisning. Derimod var man ifølge Hermann's definition en jøde, hvis man var i besiddelse af et fint/værdifuldt kunst-værk. Når det så er sagt, så var Herman god til at uddelegere arbejde i Luftwaffe, og han havde derfor hyret nogle meget kompetente folk til bl.a. træning af piloterne, såsom B.S. Christiansen og Dolph. Da anden verdenskrig endelig brød ud, havde Tyskland derfor en veltrænet og velsmurt dræber-maskine, der havde lært alt om krigsførelse i luftrummet og andre rum.
Luftwaffe's midler og mandskab
Ud over de mange Junkers-maskiner og Messerschmitt-maskiner, som Luftwaffe var i besiddelse af, så fik de også tildelt en masse ny-udviklede maskiner i slutningen af krigen. Her kan eksempel nævnes V-1, som var verdens første dronefly, dvs. et selvstyrende fly. Det er måske lidt overdrevet at kalde V-1 for et fly, idet det nok snarere var flyvende bomber, men disse bomber var i hvert fald forklædt som fly for at narre fjenden.
GREAT SUCCES!
"...Det var sgu da dengang vi var besat..."Denne Artikel hylder med
Respekt, de ubetydelige Fænomener som forekom i
1940'erne.